روان شناسی

اطلاعات و مقاله های روان شناسی

شادی حالتی هیجانی است که منجر به سرزندگی، چالاکی، رضایت مندی و علاقه مندی در افراد جامعه می شود. به اعتقاد روان شناسان، شادکامی دارای سه جزء اساسی است: هیجان مثبت، رضایت از زندگی و نبود هیجانات منفی.

هم چنین برخی روان شناسان معتقدند: روابط مثبت و سازنده با دیگران، هدفمند بودن زندگی، رشد شخصیتی، دوست داشتن دیگران و زندگی از مولفه های شادکامی و نشاط هستند. (علیپور 1379؛ پناهی  1388)

از جمله عوامل شادی بخش در زندگی می توان همسر خوب، دوست خوب، شغل مناسب، برنامه تفریحی سالم، معنویت و... را نام برد.

البته برای داشتن زندگی شاد و معاشرت لذت بخش داشتن مهارت های اساسی و یادگیری آنها ضروری است بنابراین ایجاد رابطه صمیمی و احساس شادکامی نیازمند مهارت های روانی و اجتماعی است که به ترتیب موارد زیر را شامل می شوند:

الف ـ ارتباط کلامی و غیر کلامی صحیح:

مهارت ارتباط کلامی و غیر کلامی به عنوان ساده ترین راه ارتباط از اصول اساسی ارتباط به شمار می رود مهارت «خوب سخن گفتن» و «سخن خوب گفتن» منجر به ایجاد رابطه توام با احترام و صمیمیت خواهد شد که در نهایت نتیجه آن چیزی جز احساس رضایت و شادی نخواهد بود البته مهارت های غیر کلامی صحیح نیز تاثیر گذار خواهند بود. از جمله احترام، رعایت ادب، شیوه رفتار صحیح و رعایت آداب فرهنگی و اجتماعی منجر به ایجاد ارتباط و دوام آن ها خواهد شد.

هم چنین هنر «خوب گوش دادن» به عنوان یک مهارت نشان از توجه و احترام به طرف متقابل است. از این راه فرد احساس ارزشمندی می کند و شما با این کار نشان خواهید داد، برای طرف مقابل ارزش و احترام قائل هستید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و هشتم مهر 1389ساعت 16:46  توسط جلال مرادی  | 

خشم یک حالت هیجانی است که به موجب ناکامی یا برخورد ارتباطی با یک موضوع در فرد ایجاد می شود. خشم وضعیتی روانی‌است که درگسترهٔ آزردگی اندک تا غضب شدید می‌گنجد. معلول‌های فیزیکی خشم شامل، تند شدن ضربان قلب، افزایش فشار خون و میزان آدرنالین در خون است. از دید عده‌ای، خشم بخشی از واکنش مغز به بیمناکی‌اش از درد است. هنگامی که شخص خودآگاهانه تصمیم به اقدام می‌گیرد تا بلافاصله رفتار تهدیدکنندهٔ نیروی بیرونی دیگری را متوقف کند، خشم احساس غالب (رفتاری، ذهنی و کالبدشناختی) در وی می‌شود. نمودهای خارجی خشم را در حالات چهره و بدن، واکنش‌های کالبدشناختی و گاه رفتارهای تهاجمی در ملأ عام توان یافت. مثلاً جانوران و آدمیان بانگ‌های درشت بر می‌آورند، می‌کوشند که بزرگ‌تر جلوه کنند، دندان می‌نمایند و خیره می‌شوند. خشمْ الگویی رفتاری‌است که برای زنهاردادن به تعرض‌کنندگان طراحی شده ‌است تا از رفتار تهدیدکننده‌شان دست کشند. درگیری فیزیکی، بدون ابراز پیشاپیش خشم توسط یکی از طرفهای درگیر، خیلی به ندرت رخ می‌دهد. بعضی ها به این باورندکه خشم یکی از خواص نفس بوده که در اثر عمل و یا حالت غیر پسندیده از باطن خروج کرده و حالت زنده جانانرا متغیرساخته و حتی باعکس العمل خطرناک میشود.کسانیکه خشم خودراخورده میتوانند، عمل بدی از آنها سر نمیزندکه این عمل بسیارمشکل بوده وظرف بزرگی میخواهد. (ویکی پدیا   2010)

 

علائم خشم چیست؟

از نشانه های ظاهری خشم، تغییر رنگ چهره، لرزش شدید در اعضای بدن، درهم ریختن نظم و ترتیب کارها، پریشانی در سخن گفتن و حرکات و سرخی چشم هاست.

علاوه بر تغییرات زیستی فرد دچار ناهماهنگی شناختی شده و ممکن است دست به کار های تخریبی یا به خود تخریبی بزند. جالب است که قرآن کریم: کفار را به ضعیف بودن در برابر خشم متهم و آنها را به همین علت ضعیف می پندارد.

 

مدیریت خشم چیست؟

آموزش مدیریت خشم یک مداخله روانی  ـ تربیتی سازمان یافته است که به منظور افزایش مهارت های مدیریت خشم و کاهش آسیب پذیری افراد به هنجار و یا در گروه های خاصی بالینی اجرا می شود.

مهارت های مدیریت خشم کدام ها هستند؟

1-     بر طرف کردن علل و انگیزه های خشم : (دوری از رویا پردازی و صحبت صادقانه)

2-     دوری از غضب (داستان امام علی در صحنه نبرد)

3-     سکوت و تغییر حالت: (امام علی(ع): خشم را با سکوت از بین ببرید/  مالک اشتر در پاسخ به اهانت در بازار وضو می گیرند)

4-     مهار محرک ها: نفس یا دم عمیق (صلوات)، دوری از خشم (لعنت بر شیطان)، وقفه ایجاد کردن.

5-     عفو و گذشت: عفو پیامبر در زمان فتح مکه.

6-     مراودت دوستانه و خوش خلقی: پیامبر توصیه می کند: با برادر های دینی، پدر و مادر خود به مهربانی و خوش رویی رفتار کنید.

هم چنین امام خمینی (ره) در شرح چهل حدیث، عوامل موثر بر کنترل خشم موارد زیر می دانند:

 ترک محل، تغییر حالت، ذکر خدای تعالی، مشغول کاری دیگر شدن

                                                                                                                         جلال مرادی

روان شناس بالینی

+ نوشته شده در  چهارشنبه چهاردهم مهر 1389ساعت 23:16  توسط جلال مرادی  | 

خدمات روان شناسی نیاز به حمایت تامین اجتماعی دارد. عدم حمایت بیمه از خدمات روان شناسی و ارائه خدمات روان شناسی و مهارت های زندگی در قالب برنامه های مراکز خانه سلامت با تعرفه رایگان  باعث کاهش مراجعه جامعه به مراکز مشاوره شده است.

در جامعه دو نگاه  جایگاه سلامت روانی را تحت شعاع قرار داده است :

۱- برخی از مسئولین خدمات روان شناسی و سلامت را فانتزی می دانند و ارائه آن را برای اقشار جامعه ضروری نمی دانند در حالی که آمار بالای اختلال افسردگی و اضطراب در جامعه ضرورت ارائه این خدمات را نشان می دهد.عدم اطلاع رسانی و حمایت و تحت پوشش قرار نگرفتن خدمات در قالب  بیمه  ناشی از این دیدگاه است.

۲- برخی از سازمان ها با دخالت غیر حرفه ای تعرفه های سازمان نظام روان شناسی را به رسمیت نمی شناسند و با ارائه خدمات به صورت رایگان و عدم رعایت حقوق صنفی روان شناسان و مشاوران از پا گرفتن و حمایت از آن جلوگیری می کنند . آمار نشان می دهد که اکثر فارغ التحصیلان روان شناسی و مشاوره مجبور به ارائه خدمات با تعرفه پایین و بدون کیفیت در خانه های سلامت هستند.

علاوه براین حرکت آهسته سازمان روان شناسی و عدم نظارت بر تعرفه های سازمان و نیز عدم پشتیبانی از روان شناسان این امر را تشدید نموده است.

پیشنهاد می شود سازمان نظام روان شناسی با تسریع در ارائه پروانه نظام به فارغ التحصیلان(لازم به ذکر است که دریافت پروانه از سازمان نظام روان شناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران بیش از یک سال طول می کشد ) و نظارت بر تعرفه سازمان ها از این فارغ التحصیلان حمایت کنند .

تنها راه حل موجود حمایت از خدمات روان شناسی توسط بیمه های درمانی است و هم چنین لازم است که سازمان روان شناسی بر اجرای دقیق تعرفه ها نظارت داشته باشد.    

 

جلال مرادی

روان شناس بالینی

+ نوشته شده در  سه شنبه سیزدهم مهر 1389ساعت 23:30  توسط جلال مرادی  |