مدیریت آینده پژوهی سلامت و روانشناسی

اطلاعات و مقاله های روان شناسی و مدیریت آینده پژوهی

جلال مرادی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی


uploaded_image


بنا به تعریف مازلاک و جکسون (1981) فرسودگی شغلی عبارت است از کاهش قدرت سازگاری فرد با عوامل تنیدگی زا و نشانگانی مرکب از خستگی عاطفی ، مسخ شخصیت و احساس کاهش کفایت شخصی.

فرسودگی شغلی یا کار زَدگی را از لحاظ لغوی می‌توانیم تحلیل قوای روانی که گاهی با افسردگی همراه هست و از تلاش برای کمک به بیماران روانی یا افراد تحت فشار روانی ناشی می‌شود تعریف کرد. فرسودگی شغلی نشانگان خستگی مفرط عاطفی به دنبال سال‌ها درگیری و تعهد نسبت به کار و مردم هست. به عبارت دیگر فرسودگی شغلی خستگی فیزیکی، هیجانی و روانی به دنبال قرار گرفتن طولانی مدت در موقعیت کار سخت هست . این نشانگان حالتی است که در آن قدرت و توانایی افراد کم و رغبت و تمایل آنها برای انجام کار و فعالیت کاهش پیدا می‌کند

فرسودگی شغلی پیامدی از فشار شغلی دایم و مکرر است. بدین ترتیب که شخص در محیط کارش به علت عوامل درونی و بیرونی احساس فشار می‌کند و این فشار، پیوسته و چندین‌باره بوده و سرانجام به احساس فرسودگی تبدیل می‌گردد. فرسودگی شغلی به عنوان فقدان انرژی و نشاط تعریف می‌شود و شخص دچار فرسودگی شغلی احساس کسالت‌انگیزی را نسبت به انجام رفتار شغلی نشان می‌دهد.

شخصی که مسئولیت‌های هم‌ستیزنده و هم‌زمانی دارد، این احساس را خواهد داشت که به چند جهت کشیده می‌شود. این امر به خستگی از کار و سرانجام فرسودگی شغلی خواهد انجامید.

اولین آسیب فرسودگی شغلی، رنج بردن از فرسودگی بدنی هم‌چون سردرد، تهوع، کم‌خوابی، و تغییراتی در عادات غذایی است. فرسودگی عاطفی هم‌ چون افسردگی، احساس درماندگی، احساس عدم کارآیی در شغل خود و همچنین ایجاد نگرش‌های منفی نسبت به خود، شغل، سازمان و به طور کلی نسبت به زندگی پیامدهای بعدی کارزدگی هستند.

عوامل زمينه‌ساز و مرتبط با فرسودگي شغلي


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  سه شنبه سی و یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 15:28  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

گزارش:

میزگرد علمی ـ پژوهشی با عنوان بررسی فرسودگی شغلی در پزشکان و روانشناسان حیطه اعتیاد

تاریخ :

18/02/1392

مدعوین:

آقای دکتر مرتضی غلامی

خلاصه جلسه:

 این نشست نتیجه یک طرح مطالعاتی  با عنوان "بررسی فرسودگی شغلی در پزشکان و روانشناسان حیطه اعتیاد" بود. در این تحقیق به مطالعه فرسودگی شغلی در متخصصان بهداشت و درمان فعال در حیطه اعتیاد و گروه گواه پرداخته است. این طرح به بررسی فرسودگی شغلی در پزشکان و روانشناسان درمانگر اعتیاد در مقایسه با پزشکان عمومی و روانشناسان شاغل در کلینیک های مشاوره در استان تهران پرداخته است.

فرضیه محقق این است که بین فرسودگی شغلی و میزان کار در روانشناسان و مشاوران در کلینیک های اعتیاد رابطه معنی داری وجود دارد.

جامعه آماری 501 نفر از پزشکان و روانشناسان تهران بوده اسند که به روش تصادفی گلوله برفی ، به پرسشنامه محقق ساخته و پرسشنامه ماسلاج ( که شامل 22 سوال و چهار مولفه: خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، بی تفاوتی و درگیری) می شود پاسخ داده اند.

نتایج نشان داد که بین پزشکان فعال در حیطه اعتیاد و غیر اعتیاد تفاوتی وجود ندارد.

در مقایسه روانشناسان اعتیاد اعتیاد با روانشناسان غیر اعتیاد دچار فرسودگی بیشتری بودند. مولفه های مسخ شخصیت و درگیری از جمله تفاوت های بین این دو گروه بود.

این نتایج نشان داد که روانشناسان نسبت به پزشکان فرسوده تر بودند.

 

جلال مرادی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

 

+ نوشته شده در  سه شنبه سی و یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 15:24  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

گزارش:

میزگرد علمی ـ پژوهشی با عنوان ارائه روش آنالیز مواد مخدر از روی اثر انگشت

تاریخ :

04/02/1392

مدعوین:

آقای دکتر مرتضی غلامی ، عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی

خلاصه جلسه:

 اثر انگشت از ترشح بافت های بدن به وجود می آید اثر انگشت انسان علاوه بر خاصیت ذاتی خود به عنوان هویت منحصر به فرد هر شخص، دارای برخی اطلاعات زیستی و ملکولی از شخص می باشد. از چند هزار سال پیش در چین ، مصر و ایران اهمیت اثر انگشت و ویژگی خاص آن شناخته شده است. از لحاظ تاریخی، تلاش ها برای کسب اطلاعات شیمیایی از اثر انگشت، روی پروفایل متابولیت های سلول های موجود در اثر انگشت افراد مختلف، استفاده از تکنیک های دستگاهی نوین جهت تشخیص انواع مواد و اخیراً روی تشخیص مواد مخدر و داروهای باقیمانده در اثر انگشت، توسط نانو ذرات متصل به آنتی بادی های ویژه متمرکز شده اند. وقتی یک اثر انگشت بر روی یک سطح می ماند، علاوه بر اطلاعات هویتی ، اطلاعات زیستی فرد را نیز با خود دارد بنابراین از این بافت ها می توان حتی DNA را نیز استخراج کرد.

مواد مصرف شده توسط فرد در تمامی بافت های بدن توزیع می شود و اثر انگشت هم این آثار را در خودش دارد. از طریق نانو مواد می توان بیشترین اطلاعات را از اثر انگشت استخراج کرد.  در طی چند سال اخیر، مطالعات اندکی روی روش های حساس کروماتوگرافی و اسپکترومتری جرمی جهت تشخیص باقیمانده مواد در اثر انگشت استفاده شده است. در این پژوهش از نمونه برداری از اثرات انگشت بوسیله حلال های شیمیایی و استفاده از تکنیک های کروماتوگرافی گازی/ اسپکترومتری جرمی (GC/MS) و کروماتوگرافی مایع با کارایی بسیار بالا (UHPLC) / اسپکترومتری جرمی (QTOF) تلاش شد تا پس از بهینه سازی روش بعضی مواد مخدر از اثر انگشت استخراج و شناسایی شود. نمونه برداری با استفاده از اسلایدهای شیشه ای و استخراج با انواع حلال های شیمیایی انجام شد. آنالیز و تشخیص بقایای مواد با استفاده از کروماتوگرافی مایع / اسپکترومتری جرمی و همینطور با استفاده از مشتق سازی و کرماتوگرافی گازی و اسپکترومتری جرمی به عنوان روشی حساس تر، که قابلیت انجام در داخل کشور را نیز دارد، منجر به تشخیص مقادیر بسیار اندک مواد مخدر در نمونه های موجود گشت.

روش به این گونه است که ذرات نانو مواد مصرفی را به رنگ های مختلف تبدیل می کنتد که تشخیص را آسان می نماید . در این روش می توان با اطمینان به تشخیص نهایی رسید.

روش نمونه برداری  از اثر انگشت از طریق اسلایدهای مخصوص انجام می شود و با استفاده از محلول های سدیم هیدرو کسید یا کلروفرم، مواد موجود در اثر انگشت را تجریه می کنند.

همچنین اسم این شاخه متابولومیکس نیز هست. شاخه ای که از طریق آنالیز دستگاهی ، بیوسنتز و بیوانفورماتیک استوار است. این رشته می تواند علاوه بر تشخیص مواد موجود در بدن، ناهنجاری های بدن را نیز تشخیص دهد. 

 

نتایج:

 نتایج این پژوهش می تواند به عنوان مقدمه ای جهت تشخیص باقیمانده مواد مخدر در اثر انگشت و در نهایت ارائه یک روش استاندارد جهت آنالیز این مواد گردد. در آینده ای نزدیک شاهد تولید کیت های مخصوص تشخیص مواد مخدر خواهیم بود این کیت ها بر اساس واکنش نانویی مواد بر مولکول طراحی خواهند شد بنابراین تشخیص را از لحاظ هزینه و زمان مقرون به صرفه خواهد کرد و حتی توزیع گسترده آن نیز امکان پذیر است.

 

جلال مرادی

روانشناس بالینی

 

+ نوشته شده در  سه شنبه سی و یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 15:21  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

گزارش:

میزگرد علمی ـ پژوهشی با عنوان عوارض جنسی سوء مصرف آمفتامین ها در مردان  

تاریخ :

16/01/1392

مدعوین:

آقای دکتر علی فرهودیان روانپزشک و عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سوء مصرف و وابستگی به مواد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

خلاصه جلسه:

 مت آمفتامین دارای اثرات متفاوتی در افراد است که در اصطلاح به عنوان «فاز» معروف است و در افراد مختلف دارای تابلوهای بالینی متفاوتی است. در زمینه جنسی نیز تابلو بالینی افراد متفاوت است اما به صورت عمده چرخه طبیعی رابطه را دچار تغییر می نماید.

چرخه طبیعی رابطه جنسی شامل: میل جنسی (خیالبافی، انگیزه و...) ، تحریک و لذت (تمایل به لمس، گفتگو، رابطه نزدیک و...) ، ارگاسم (فعالیت جنسی، احساس لذت و تحریک و ارگاسم کامل و ...) و تخفیف احساس (آرامش بعد از ارگاسم، مرحله نهفتگی، گفتگو،  استراحت و ...) می باشد.

اثرات آمفتامین بر میل جنسی:

میل جنسی از طریق کنترل درونی، مدیریت می شود و هر چیزی که بتواند کنترل درونی را تحت تاثیر قرار دهد،  بر میل جنسی نیز اثر خواهد گذاشت.

مت آمفتامین و اعتیاد جنسی بر کاهش کنترل درونی اثر مستقیم داشته و میل جنسی را افزایش می دهند. مت آمفتامین باعث تغییر در توانمندی افراد شده و فرد سمج، پر حرف، پرو و مهار گسیخته خواهد شد.

اثرات مت آمفتامین بر سکس بر مراحل مختلف:

اولین مراحل مصرف: در اولین مراحل مصرف تغییراتی در تحریک و لذت ایجاد خواهد کرد که موارد زیر را شامل می شود:

1.       افزایش کیفیت سکس

2.       افزایش طول مدت رابطه جنسی

3.       افزایش ترشح پرولاکتین (ماده پرولاکتین باعث افزایش دفعات سکس در مردان می شود این حالت در زنان وجود دارد ولی مردان بعد از سکس دوره نهفتگی از یک ساعت تا چند روز را تجربه می کنند ولی مصرف آمفتامین باعث کاهش دوره نهفتگی و به سبب آن افزایش دفعات سکس خواهد شد)

4.       سکس ماراتن (مدت رابطه جنسی در افراد طبیعی از 5 دقیقه تا یک ساعت متفاوت است ولی مصرف آمفتامین در برخی موارد منجر به سکس ماراتن بیشاز سه ساعت نیز شده است ، در این زمینه به دلیل افت فشار خون، کم آبی بدن، خستگی احتمال مرگ یا سکته قلبی را افزایش می دهد)

 

ادامه مصرف در ابتدا:

1.       سکس ماراتن و افزایش سکس باعث دردناکی رابطه جنسی خواهد شد.

2.       لذت جنسی را افزایش می دهد.

3.       به دلیل طولانی بودن رابطه جنسی خلاقیت و جسارت را بیشتر می کند.

4.       جسارت جنسی به مرور زمان تبدیل به تنوع طلبی جنسی خواهد شد.

5.       افزایش دوپامین (باعث خلاقیت و در صورت ترشح بالا باعث توهم و هذیان خواهد شد)

6.       اختلال در عملکرد علی رغم نیاز روانی برای ادامه فعالیت جنسی

7.       کاهش نعوظ علی رغم میل به ادامه رابطه جنسی

8.       افزایش تماشگری و ترغیب خود یا  شریک جنسی به سکس گروهی

9.       به اشتراک گذاشتن شریک جنسی یا تماشا کردن سکس آنها

10.   افزایش خود ارضایی

11.   توجه بیش از حد به پرونو (دانلود و نگهداری عکس، فیلم و داستان های جنسی به حدی که  قادر به خواندن و دیدن آنها نیستند)

12.   اعتیاد جنسی

وقفه در مصرف :

1.    بی میلی جنسی

2.    ترشح اکسیتوسین (ماده است که به هورمون عشق معروف است و باعث عشق ورزی و تمایل به گفتگوی بین افراد و صحبت سکسی خواهد شد)

3.    افزایش اکسیتوسین در بلند مدت قطع و باعث اختلال خواهد شد.

4.    لذت بردن از رابطه جنسی با افراد ناشناس برای تجربه ترشح ادرنالین

5.    ریسک پذیری بالا در رابطه های سکسی با افراد ناشناس

6.    بعد از وقفه بی میلی ایجاد می شود ولی تنوع طلبی و بی اخلاقی همچنان ادامه دارد.

7.    ورود به مرحله رفتارهای جنسی پرخاشگرانه

8.    افزایش رفتارهای جنسی

9.    میل به همجنس خواهی

 

مصرف طولانی مدت:

1.       ناتوانی در حفظ نعوظ

2.       خود درمانی با وایاگرا

3.       تنوع طلبی بیش از حد

4.       تمایل به روابط جنسی با محارم و کودکان

5.       همجنس خواهی

6.       رفتاری های آزار خواهی یا آزار گری جنسی (فتیش جنسی)

7.       تمایل و گرایش بیش از حد به پرونو

8.       افزایش هذیان های خیانت (فرد به سبب ذهنیت و توهمات خود همواره در پی کشف خیانت جنسی شریک جنسی خود است)

 

عوارض ماندگار:

 عوارض کلی مصرف آمفتامین در بلند مدت باعث ایجاد رفتار جنسی اجبار گونه (compulsive sexual behavior) خواهد شد. فرد علاوه بر عوارض نامبرده شده ؛ شریک های جنسی متعدد، رفتار جنسی پر خطر، ماراتن سکس ، سکس گروهی، همجنس بازی و... را تجربه خواهد کرد.

ایجاد بی دردی ، افزیش میل جنسی، کاهش نعوظ، خود درمانی با وایاگرا، مهار گسیختگی رفتاری، کاهش ترس نسبت به خطر، اعتماد به نفس کاذب در ارتباط با دیگران ، تنوع طلبی جنسی، خود ارضای، روابط جنسی خارج از زناشویی، روابطه سکسی در گروه، پرونو گرافی، سکس پر خطر، چت سکسی، ارتباط دائم با تن فروش ها یا تن فروشی، اعتیاد جنسی، چشم چرانی، ارتباط با محارم و پرخاشگری جنسی جزو عوارض ماندگار در مصرف آمفتامین هستند.

در نهایت هنجار شکنی آنها باعث بی اخلاقی و ناهنجاری اخلاقی در خصوص روابط جنسی خواهد شد. 


جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

 

+ نوشته شده در  یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 16:14  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

گزارش:

میزگرد علمی ـ پژوهشی با عنوان نقش رسانه های دیداری، شنیداری و الکترونیک در پیشگیری اولیه از اعتیاد

تاریخ :

16/12/1391

مدعوین:

آقای  فراهانی نماینده سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

خانم  زهرا اصفهانی  - نماینده سازمان بهزیستی کشور

خلاصه جلسه:

 آقای فراهانی به اهمیت رسانه و رسالت آنها در خصوص آموزش عمومی و اطلاع رسانی اشاره کردند و تفاهم نامه صداو سیما با ستاد مبارزه  با مواد را از نظر نقش و وظایف صدا و سیما مورد استناد قرار دادند.

ایشان معتقد بودند: در صدا و سیما سعی شده است در بخش آموزش اولیه، آموزش ثانویه و راه کاری های پیشگیری و درمان اطلاع رسانی کافی صورت گیرد. برنامه های مستند، سریال، برنامه های زنده ، انیمیشن و تیزر های تبلیغاتی زیادی،  با این هدف تهیه و پخش شده است . صدا و سیما برای این موضوع اقدام به ساخت برنامه های زنده ای (برنامه های صبح بخیر ایران، به خانه بر می گریدم، ماه عسل) نموده است  که از ظریف آن برای اطلاع رسانی و آموزش نهایت استفاده را ببرد. همچنین سریال های تخدیر یا تحقیر ، تا رهایی، تکیه بر باد، خط قرمز، زیر هشت، بی صدا فریاد کن ، ساختمان 88 ،  فصل زرد ، شکر تلخ و... از نمونه سریال هایی است که با هماهنگی  ستاد  مبارزه با مواد مخدر و با هدف پیشگیری و اطلاع رسانی تهیه و پخش شده است.

ایشان اهداف رسانه ملی در سند جامع پیشگیری از اعتیاد را موارد زیر ذکر کردند:

1 مشارکت در تدوین پروژه ها با سازمان های مردم نهاد (سمن ها)

2- مشارکت در پروژه حساس سازی و آگاه سازی جامعه

3- مشارکت در اطلاع رسانی برنامه های پیشگیری از اعتیاد

4- مشارکت در آموزش به خانواده ( آموزش مهارت های زندگی، فرزند پروری ، تحکیم خانواده و ... )

5- مشارکت در ترویج هنجارهای ضد اعتیاد و سبک زندگی سالم.

تحقق این اهداف از دیدگاه ایشان ، بستگی به  مولفه های از جمله: مدیریت پیام ، ارائه صحیح و ارائه پیام برای مخاطبین  دارد.  بنابریان حساسیت سازمان این است که پیام درستی را به شیوه صحیح بیان نماید .

ارائه پیام های بر اساس ماموریت سازمان دارای مراحل زیر است:

أ‌)        انتخاب ساختار پیام : سریال ، انیمیشن، کودک و نوجوان، زنده و ... .

ب‌)    تناسب برنامه ها با نام شبکه

ت‌)    انتخاب زمان پخش برنامه

ث‌)    در نظر گرفتن سن مخاطب

ج‌)      تعیین منطقه جغرافیایی مخاطب

ح‌)      بکارگیری به موقع تکنولوژی مناسب و عوامل مناسب

خ‌)      انتخاب صحیح برنامه و افراد

د‌)       در نظر گرفتن شرایط روز و تاریخ مصرف پیام

ذ‌)       پخش در زمان و موقع مناسب و ارسال پیام به شیوه مناسب

ر‌)        تشخیص نحوه ارائه پیام (پیام مستقیم یا غیر مستقیم)

ز‌)        احترام به وقت و زمان مخاطب

س‌)  تکیه بر پیام اصلی برنامه به جای حواشی آن

ش‌)  تشخیص زنده یا ضبطی بودن برنامه

ص‌) در نظر گرفتن رقبا و تشخیص پیام های آنها

ض‌) به روز بودن پیام

ط‌)     تناسب برنامه و هویت پیام

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

خانم زهرا اصفهانی   مدل بازار یابی اجتماعی را تشریح و توصیف کردند. بنا به تعریف ایشان ، بازار یابی اجتماعی مدلی است که هدف آن انتقال پیام های اجتماعی با تغییر رفتار و هنجار در اجتماع است.

ایشان استراتژی استفاده از رسانه ها برای پیشگیری از اعتیاد را به دلیل سرعت انتقال پیام مهم توصیف کردند. البته ایشان یادآور شدند: که فقط رسانه کافی نیست و باید پیام های رسانه همراه با تغییرات محیطی باشد. همچنین اثرات رسانه به همراه اقدام های جامعه محور  بیشتر تاثیر گذار خواهد بود و رسانه ها نباید تنها منبع انتقال اطلاعات باشند بلکه باید طی هماهنگی با محیط های دیگر  اطلاعات از طریق آنها نیز انتقال یابند.

ایشان موفقیت فعالیت های رسانه ای را منوط به رعایت موارد زیر دانستند: 1 -  پژوهش محور بودن،  2- توان شناسایی نیازها ی مخاطبان، ویژگی مخاطبان و نوع پیام های ارسالی ، 3- انتخاب رسانه مناسب ، 4- انتخاب رسانه های مختلف و فعالیت های غیر رسانه ای همزمان ، 5- کمک گرفتن از NGO  فعال ، 6- درج منبع پیام و یا استفاده از نام های معتبر (سازمان صدا و سیما ، سازمان بهزیستی، وزارت بهداشت و درمان،  موسسه و شرکت های معتبر، کارشناسان متخصص و...) ، 7- مقرون به صرفه بودن، 8- تعیین زمان و مدت مناسب برای انتقال پیام ( با هدف اطلاع رسانی : کوتاه مدت، با هدف تغییر نگرش: میان مدت و با هدف تغییر رفتار: بلند مدت).

ایشان مدل بازار یابی اجتماعی را علمی بین رشته ای دانسته ، که مفاهیم خود را از علوم مختلف و حوزه های  آموزش، بهداشت، بازار یابی و تبلیغات، مردم شناسی و روان شناسی گرفته است. این مدل در سال 1971 توسط کوتلر و زالتمن پایه گذاری شده است. و طبق نظر آنها بازار یابی اجتماعی ، یعنی استفاده از فنون بازار یابی برای پیشبرد یک اندیشه، یک رفتار.

از ویژگی های بازار یابی اجتماعی این است که محور تلاش سازمان هایی است که برای تغییرات اجتماعی فعالیت دارند و سعی می کنند اندیشه یا رفتار را در جامعه ترویج دهند. رسالت  این مدل، سود به نفع مردم ؛ چالش آن  نحوه تاثیر بر مردم ؛ محصول آن تولید و عرضه یک اندیشه، رفتار یا یک شیء است که برای جامعه مفید است.



uploaded_image

برنامه ریزی:

برنامه ریزی معمولاً از طریق پژوهش صورت می گیرد و  شامل تحلیل مخاطب، تحلیل مشکل، تحلیل محیط، آسیب شناسی ، تامین منابع می باشد.

این فرآیند به ما کمک می کند تا بدانیم:

1-    شدت و شیوع مشکل چقدر است؟

2-    عوارض مشکل چقدر است ؟  

3-    ویژگی های افراد در معرض خطر (دموگرافی، دانش، نگرش، رفتار، باورهای غلط، عادت های های رسانه ای و ...) به چه صورتی است؟

4-    پیام های رقیب کدام ها هستند؟ (مواد فروشان، رسانه های دیگر و... )

5-    شناخت عادت های رسانه های مخاطبان ( مطالعه، اینترنت، رادیو ، تلویزیون ، ماهواره و ...)چگونه است؟

6-    انتخاب پیام درست از چه طریقی باشد؟

7-    منابع برنامه (بودجه کافی، کارشناسی، توانایی دسترسی به مخاطب) از چه طریقی تامین شود؟

 

طراحی محتوا و انتخاب رسانه:

پیام یک محصول قابل مشاهده است و لزوماً باید حامل معنا باشد. مهمترین دغدغه کارشناسان تولید محصولی است که معنی و مفهوم پیام را برساند و پژوهش در این زمینه بیشترین کمک را به تولید محصول خواهد کرد.

طراحی مفهوم پیام:( massage concept  ) مفهوم پیام باید به مخاطب برسد " اینک چی بگوییم مهمتر  از این است که چگونه بگوییم"

ایجاد کد پیام: استفاده از نمادهایی که باید به شیوه ای استفاده نمایند که مخاطب جذب شود. و پیام رسایی کامل را داشته باشد.

 

پیش آزمایی:

آزمایش محتوای محصول، فرآیندی آگاه سازانه (پوستر ، برشور ، تیزر و ...) است که  پیش از نهایی سازی آن به منظور بررسی میزان کارآیی؛ کشف نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای آن(SWOT) صورت می گیرد و  از نتایج آن برای اصلاح و بهینه سازی پیام ، نحوه ارائه آن و انتخاب رسانه بهره  گرفته خواهد شد.

هدف آن پاسخ به سوال های زیر است:

1-    آیا محتوای قابل فهم است؟

2-    آیا محتوا باور کردنی است؟

3-    آیا محتوا متناسب با خصوصیات شخصیتی و فرهنگی مخاطب است؟

4-    آیا محتوا جالب توجه و جذاب است؟

5-    آیا محتوا قابل یادآوری است؟

6-    آیا این برنامه قابل اجرا است؟

اجرا و ارزشیابی:

یک اجرای خوب باعث افزایش احتمال موفقیت در انتقال پیام را افزایش خواهد داد.

ارزشیابی دارای سه سطح است:

1-    چه باید انجام دهیم؟ ارزشیابی تکوینی

2-    چگونه انجام دهیم؟ ارزشیابی فرایند

3-    چه انجام دهیم؟ ارزشیابی نهایی

نتایج:

این جلسه شامل دو بخش بود.

بخش اول:  به ماموریت سازمان صدا و سیما و رسانه های در پیشگیری اولیه و اطلاع رسانی پرداخت.

بخش دوم:  معرفی مدل بازار یابی اجتماعی است که محور تلاش سازمان هایی است که برای تغییرات اجتماعی فعالیت دارند و سعی می کنند اندیشه یا رفتار را در جامعه ترویج دهند. رسالت  این مدل، سود به نفع مردم ؛ چالش آن  نحوه تاثیر بر مردم ؛ محصول آن تولید و عرضه یک اندیشه، رفتار یا یک شیء است که برای جامعه مفید است.

 

 

جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

+ نوشته شده در  یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 16:8  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

گزارش:

میزگرد علمی ـ پژوهشی با عنوان پیشگیری از اعتیاد در محیط های کاری  

تاریخ :

02/12/1391

مدعوین:

کارشناسان سازمان بهزیستی

خانم قازاریان نماینده دفتر اعتیاد سازمان بهزیستی کشور

 خانم اولیایی کارشناس مسئول پیشگیری سازمان بهزیستی کشور

آقای دکتر بهزاد  مسئول دفتر ارزشیابی سازمان بهزیستی کشور

خلاصه جلسه:

 خانم قازریان فرمودند: از سال 1386 اکثر برنامه های پیشگیری اجتماع محور و تقریباً متناسب با سن، فرهنگ و نیازهای جامعه طراحی شده اند.

هدف غایی این برنامه ها، ارتقاء سلامت روانی اجتماعی بوده و سعی شده است که مدیران و کارفرمایان به اهمیت این موضوع آگاه شوند و در امر آموزش و پیشگیری همکاری داشته باشند.

برای عملیاتی کردن این پروژه،  برنامه ملی پیشگیری از اعتیاد در محیط کار در سال 1390 تدوین و در سند جامع پذیرفته شد.

ایشان تاکید کردند: ورود به محیط کا نه به دلیل کنترل و درمان بلکه با هدف پیشگیری و ارتقای آگاهی صورت می گیرد. در مدل اجتماع محور همه اعضاء و کارمندان عضو تیم خواهند بود و تفکیک صورت نخواهد گرفت و علاوه بر پیشگیری شرکت کنندگان با تشکیل تیم و نحو مشارکت گروهی آشنا خواهند شد و مهارت های اجتماعی آنها افزایش خواهد یافت.

خانم اولیایی در ادامه ، برنامه ملی پیشگیری از اعتیاد را معرفی کرده و مهم ترین مشکل در اجرای برنامه را عدم اجازه ورود به محل های کار  دانستند و اینکه کارفرما برخی مواقع از همکاری سر باز زده و اجازه ورود و تشکیل تیم را نمی دهند.

اهداف اصلی این برنامه کاهش میزان اعتیاد به مواد مخدر در محیط های کاری بوده است و  برنامه ریزی شده است که تا سال 1394 حداقل 20 درصد افراد شاغل و محیط های کاری تخت پوشش این برنامه قرار گیرند و آموزش های پیشگیری و مدیریت در این محیط ها انجام شود.

از جمله نقاط قوت این برنامه: وجود ساختارهای مشخص ایمنی و سلامت، تدوین سند جامع، احساس ضرورت پیشگیری در اعتیاد به جای درمان، امکان تخصیص بودجه می باشد.

و نقاط ضعف شامل: نبود ساختار مصوب متصدی در کارگاه ها، نبود آمار، ضعف مداخله و عدم همکاری دانشگاه ها، کمبود نیروی انسانی متخصص می باشد.

دکتر بهزاد در زمینه اهمیت این اجرای برنامه فرمودند: نتایج نشان می دهد که 70 درصد افراد معتاد شاغل هستند و این ضرورت مداخله پیشگیرانه در محیط کار را نشان می دهد و ما بایستی بتوانیم در تمامی محیط ها امکان آموزش و آگاهی رسانی در جامعه را افزایش دهیم.

برنامه های ارتقاء سلامت بیش از سی سال است که در کشور اجرا می شوند . با توجه به اینکه شروع اعتیاد در جمع ایجاد می شود بنابراین بر اساس رویکرد اجتماع محور ، اعتقاد بر این است، که ترک نیز در جمع و گروه بهتر جواب می دهد.

ایشان به اهمیت  ارزشیابی اشاره کردند و فرمودند: به دلیل مشکلات ساختاری امکان ارزشیابی مداخله ها وجود ندارد و متاسفانه مدیران از ارائه آمار درست پرهیز می کنند و احساس می کنند ارائه آمار درست مدیریت آنها را زیر سوال می برد در حالی که آمار شفاف، باعث برنامه ریزی مناسب خواهد شد. مهم ترین دلیل ارزشیابی پاسخگویی است و به دنبال آن افزایش آگاهی و برنامه ریزی مناسب با آن می تواند در ارتقاء سلامت، تاثیر مطلوبی داشته باشد.

        

نتایج:

اثرات برنامه های اجتماع محور و پیشگیری در محیط کار به شرط همکاری کارفرمایان و شفاف سازی مفید خواهد بود.


جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

+ نوشته شده در  یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 16:4  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

گزارش:

میزگرد علمی ـ پژوهشی با عنوان بررسی عوامل مصرف شیشه در بین نوجوانان و جوانان شهر تهران

تاریخ :

09/12/1391

مدعوین:

خانم دکتر شکر زاده مدرس دانشگاه

آقای  

  خلاصه جلسه:

 این برنامه به بررسی یک تحقیق میدانی پرداخته است. نتایج تحقیق نشان داد که هیجانات بالا، در مصرف شیشه تاثیر زیادی دارند و عوامل شخصیتی ، خانوادگی نیز مورد بررسی قرار گرفته اند  در این تحقیق 300 نفر  (150 نفر نوجوان و 150 نفر جوان ) مورد بررسی قرار گرفته اند.

نتایج تحقیق نشان داد : در بُعد جسمانی (سردرد و شکایت های گوارشی)؛ در بُعد هیجانی (خشم، ناتوانی در ابراز هیجانات)؛  در بُعد خانوادگی( کنترل بیش از حد، محبت کم) ؛ در بُعد تربیتی (جسارت طلبی و مسئولیت پذیری کم) ؛ در بُعد شخصیتی ( درونگرایی، عدم کنترل تکانشی، سوء ظن، بی اعتمادی، پرخاشگری، جسارت طلبی و...)؛ در بُعد روانی ( روانپریشی، اضطراب، افکار گسیخته ) ؛ و در بُعد اجتماعی ( احساس درماندگی، عدم پذیرش و بی اعتمادی) در وابستگی و مصرف شیشه تاثیر دارند.

نتایج این تحقیق نشان می دهد که پیشگیری از مصرف مواد به ویژگی های اولیه رشد فردی، تربیتی ، خانوادگی ، روانی و اجتماعی بر می گردد.

نتایج:

 پیشگیری در سنین پایین باید متمرکز بر رشد مهارت های هیجانی، اجتماعی و اخلاقی است. در این زمینه مهمترین عامل در آموزش یادگیری مشاهده ای خواهد بود . به این صورت که خانواده و اجتماع باید الگوهای مناسبی برای کودکان باشند و از طریق رفتار و تعامل منطقی با کودکان می توان ، شاهد ارتقای سلامت آنها بود.

جلال مرادی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی


+ نوشته شده در  یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 15:58  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

گزارش:

میزگرد علمی ـ پژوهشی با عنوان نقش سازمان های مردم نهاد در امر مبارزه با مواد مخدر

تاریخ :

25/11/1391

مدعوین:

آقای مهندس دژکام : نماینده موسسه کنگره 60 (NGO)

آقای مهندس دیلمی زاده: نماینده موسسه تولدی دوباره (NGO)

آقای غلام رضا رجبی: کارشناس دفتر مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر

خلاصه جلسه:

آقای رجبی سازمان های مردم نهاد (سمن) فعال در زمینه پیشگیری از  اعتیاد  را 1208 تشکل معرفی کردند و فرمودند : 48 درصد در امر پیشگیری ، 48 درصد در امر درمان و 2 درصد در امر خدمات ( TC  درمان سرپایی) و ...  مشغول به فعالیت می باشند.

عمده مشکلات سمن ها خلاء قانونی نیست بلکه پشتیبانی قانونی است که از جمله آنها می توان به زمان بر بودن ثبت موسسه، تغییر قوانینبه صورت پی در پی، ورود افراد غیر تخصصی به فعالیت های تخصصی ، و... اشاره نمود.

آقای مهندس دیلمی زاده به تاریخچه پرداختند و اظهار داشتند بخش زیادی از فعالیت های سمن ها معطوف به پیشگیری از تقاضای مصرف بوده است.

ایشان در ادامه راه کارهای تعامل NGO ها با دولت را مورد بررسی قرار دادند  و فرمودند: برای نمونه از زمان تاسیس موسسه تولدی دوباره ما 250 هزار عضو تا به حال جذب کرده ایم و مهم این است که توانسته ایم، این تعداد افراد معتاد را با  اهداف موسسه آشنا نماییم.

ایشان در خصوص قانون تاسیس سمن ها به اصل 44 قانون اساسی ، اصل 185 قانون اساسی ، بند 9 سیاست های کلی نظام  و نیز بیانات رهبری معظم اشاره کردند.

 به گفته ایشان تلاش سمن ها از سال 1380 برای ارتباط با مدیران میانی و شفاف سازی خدمات  باعث اعتماد سازی شد که منجر به ارتباط با مدیران کشور و نیز حمایت مدیران ارشد شده است . در حال حاضر نیز منجر به تشکیل اتحادیه سمن های عضو اکو  شده است که دبیرخانه آن در تهران قرار دارد.

ایشان اعتقاد داشتند راه کار اصلی قانون مندی سمن ها  است و بهتر است قانون گذاران برای تسهیل در این گونه فعالیت ها و اصلاح قوانین موجود از سمن های فعال کمک بگیرند.

همچنین در آخر ،  ایشان شرط اصلی موفقیت سمن ها  عدم  وابستگی مالی به دولت و تکیه بر کمک های مردمی بر شمردند و تاکید کردند همکاران شان از وابستگی مالی به حمایت های دولتی پرهیز کنند.

آقای مهندس دژکام  مبارزه  با اعتیاد را شامل دو بخش عرضه و کاهش تقاضا دانستند و فرمودند  کنترل عرضه مواد به عهده نیروی انتظامی است و این بخش رتبه اول را در مبارزه با مواد مخدر در دنیا دارد.

اما کاهش تقاضا به عهده سازمان های مختلفی از جمله سازمان بهزیستی ، وزارت بهداشت و درمان ، آموزش و پرورش و... است که این پراکندگی در نهایت منجر به تشکیل ستاد مبارزه با مواد مخدر شده است ولی با وجود تلاش سازمان ها به دلیل اهمیت موضوع و اورژانسی بودن پیشگیری از اعتیاد، سمن ها نیز ورود پیدا کرده اند تا بتوانند بخشی از کاستی های موجود را بر طرف نمایند .

ورود سمن ها به این بخش برای حمایت از برنامه های پیشگیرانه بوده است و قصد رقابت با سازمان های دولتی را نداشته و در جهت ترویج حمایت به منظور کاهش آسیب تلاش می کنند.

ایشان نیز به مشکلات دریافت مجوز ، تغییر مجوز و قوانین  NGO ها اشاره کردند. و خواستار تسریع و تسهیل در قوانین شدند.

نتایج:

نقاط ضعف سمن ها:

 1 ـ نداشتن مجوز فعالیت برخی از سمن ها

2ـ انجام فعالیت های خارج از قانون اساسنامه

3 ـ فعالیت های غیر تخصصی

4ـ احتمال ورود به فعالیت های غیر از موضوع فعالیت NGO

5ـ عدم نظارت

6ـ فقدان ارزشیابی فعالیت های NGO ها

7 ـ خودشان قانون تعیین می کنند و آیین نامه های داخلی را به دلیل نا آگاهی حقوقی ، با قوانین کشور و انتظامی هماهنگ نمی کنند. 

  نقاط  قوت سمن ها:

1ـ کمک به پیشگیری  در زمینه اعتیاد

2ـ کمک به بخش آموزش جامعه

3ـ کاهش هزینه های اجرایی

4 ـ استفاده از حمایت های مالی و انسانی جامعه.


جلال مرادی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

+ نوشته شده در  یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 15:56  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

گزارش:

میزگرد علمی ـ پژوهشی با عنوان نقش تغییر الگوی مصرف و نقش خانواده ها در کاهش مصرف

تاریخ :

11/11/1391

مدعو:

آقای حاجیلو روانشناس

خلاصه جلسه:

آقای حاجیلو به آسیب شناسی الگوی مصرف از مواد سنتی به به مواد صنعتی اشاره داشتند و اینکه مصرف ، الگوی مصرف و حتی توزیع جنسیت افراد (آمار اعتیاد زن ها ) تغییر کرده است و زنان نیز در حال حاضر به اندازه مردان در معرض آسیب هستند. سن مصرف از 30 سال به  16 تا 22 سال رسیده است.

همچنین ایشان فرمودند: رفتار های بزهکارانه و پر خطر دوران کودکی علائمی است که افراد پر خطر را به جامعه و خانواده نشان می دهد و بایستی روی این افراد برنامه ریزی و آموزش بیشتری صورت گیرد تا در معرض آسیب قرار نگیرند .

ابعاد زیستی (خواستن زیستی مواد مخدر و اعتیاد جسمی به آن)، روانی (شخصیت وابسته ، مرزی و دارای ضریب هوشی پایین) ، معنوی (دور ی از منابع قدرت معنوی، فراموشی آیین های مذهبی و گرایش به آیین های نو ظهور، کم شدن ابعاد اخلاق) ، اجتماعی (بیکاری، در دسترس بودن مواد، محیط خطر آفرین و... ) نیز مورد بررسی قرار گرفت.

در آخر به اصول و تکنیک های ترک اشاره کردند که نیاز به یک کار تیمی هدفمند و زمانبر  دارد. خواسته فرد (خسته شدن از مصرف، رسیدن به مرحله همکاری، ایجاد انگیزه ) ، حمایت خانواده (به عنوان یک منبع امن ، با پرهیز از بازرسی ، بازجویی، سرزنش و حمایت از فرد در سیر ترک) ، مدیریت محیط های پر خطر (دوستان پر خطر ، محیط ، محدود کردن دسترسی به سیستم توزیع و...) ، علت یابی بروز رفتار های پر خطر (علت گرایش به مواد ، آسیب شناسی و علل یابی در گیر شدن در مواد و...) و در نهایت استفاده از تجربیات افراد با تجربه و متخصص برای حفظ شرایط درمان ضروری می باشد.

 

نتایج:

ـ الگوی مصرف از مواد سنتی به صنعتی تغییر یافته است.

ـ جنسیت وابستگان  نزدیک به برابر شدن  است.

ـ نشانه های رفتار افراد پر خطر در موقعیت های دیگر نیز نمایان است و این نشانه ای است برای شناسایی افراد پر خطر است.

ـ بایستی در الگوی مصرف به ابعاد زیستی، روانی، اجتماعی و معنوی توجه شود.

ـ در تکنیک های درمان ، ایجاد انگیزه ترک در  فرد، حمایت خانواده ، مدیریت محیط های پر خطر  ، علت یابی بروز رفتار های پر خطر و استفاده از تجربیات افراد با تجربه و متخصص  موثر خواهد بود.

 

جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی


+ نوشته شده در  یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 15:50  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

گزارش:

میزگرد علمی ـ پژوهشی با عنوان نقش محله های شهری و روستایی  در پیشگیری  اولیه از اعتیاد

تاریخ :

4/11/1391

مدعوین: سازمان بهزیستی

ـ آقای دکتر فرید براتی معاونت اجتماعی سازمان بهزیستی

ـ آقای دکتر مهرداد احترامی  مسئول پیشگیری و درمان اعتیاد

ـ آقای دکترروشن پژوه رئیس گروه پیشگیری از آسیب های اجتماعی

ـ خانم قازاریان رئیس دفتر پیشگیری از اعتیاد

خلاصه جلسه:

در ابتدای جلسه آقای دکتر صرامی فرمودند: براساس چه مدلی می توانیم میزان مشارکت اجتماعی مردم را افزایش دهیم و نقاط قوت، نقاط ضعف ، فرصت ها و تهدید های(SWOT) این نوع مشارکت چه خواهد بود؟

همچنین ایشان از رشد شخصیت های لرزان، خود مداری به جای جمع مداری، انزوای نسل کنونی به عنوان یک تهدید نام بردند و اظهار داشتند با توجه به اینکه بیش از 91 درصد مردم بیشترین دغدغه خود را مواجه و مقابله با پدیده اعتیاد می دانند ؛ چگونه می توان این افراد را در امر پیشگیری همراه نمود و اقدام به ایجاد شبکه های اجتماعی در محله نمود؟

آقای دکتر احترامی،  موضوع پیشگیری اجتماع محور را مورد بررسی قرار دادند و اهمیت شبکه های اجتماعی، توانایی و قابلیت مدل های محیطی را مورد بررسی قرار دادند و فرمودند بایستی در مرحله اول مذاکره با خانواده ها صورت گیرد و اقدام به جلب و جذب آنها نمود و این نوع مشارکت در نهایت منجر به مشارکت محلی و اجتماعی خواهد شد. ایشان معتقد بودند در این مدل بایستی انسان محور عمل کنیم و از تاکتیک و برنامه ریزی  های خشک اجتناب نماییم .

آقای دکتر روشن پژوه ، موضوع سیاست ، اصول و موازین پیشگیری از اعتیاد را مورد بررسی قرار دادند.

ایشان رسالت اصلی گروه پیشگیری را حفظ و ارتقاء سلامت جامعه با تاکید بر کاهش بار آسیب های اجتماعی و اعتیاد  دانستند. سیاست های کلی را به ترتیب موارد زیر دانستند:

ـ توجه به سلامت عمومی  ، تاکید بر پیشگیری عمومی ، تاکید بر توانمند سازی، مشارکت مردمی و ارتقاء سرمایه اجتماعی، تاکید بر رویکرد اجتماع محور، ارزشیابی و ارتقاء بخشی مستمر برنامه ها، تصمیم سازی و برنامه ریزی مبتنی بر حداکثر شواهد.

بنابراین سیاست های اصلی این حوزه را موارد ذیل دانستند :

 مدیریت پیشگیری با توجه به تمامی رویدادها؛  اولویت پیشگیری همگانی و انتخابی ؛ پایش و ارزشیابی مداوم ؛ توجه به مشارکت حداکثری مردم ، سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی ؛ برنامه ریزی در سطوح ملی و توجه به برنامه های استانی و محلی ؛ توجه به تفاوت های دینی ، فرهنگی و ... ؛ تداوم برنامه ها؛ فرهنگ سازی ؛ و توجه به تنوع الگوهای مصرف و برنامه ریزی متناسب برای مقابله با آنها .

خانم قازرایان، موضوع نقش محله ها در پیشگیری از اعتیاد را مورد بررسی قرار دادند.

اقدام های مدون انجام شده در این خصوص  از سال 1373 شروع شده است که منجر به تدوین "برنامه پیشگیری ، درمان و بازپروی سوء مصرف مواد" شده است در سال 1375 " برنامه جامع پیشگیری از اعتیاد و برنامه آگاه سازی جامعه از اعتیاد" ، در سال 1377 " برنامه پنج ساله کاهش تقاضای مصرف مواد " و در سال 1388  " برنامه پیشگیری اجتماع محور از اعتیاد" تدوین شده است.

ایشان به طور کلی سیاست های ارتقاء سلامت، با هدف کاهش بروز سوء مصرف مواد را مورد بررسی قرار دادند. راهبرهای اساسی را برای پیشبرد این هدف  : همکاری بین بخشی، کارسپاری به نهادهای مردمی، مشارکت ذینفعان ، تمرکز زدایی، آموزش ، شفاف سازی برنامه ها و آمار، ظرفیت سازی، سازمان یابی ، پژوهش و ارزیابی دانستند.

 آقای دکتر براتی ، به جلسه روسای ستادی اشاره نمودند و موضوع عدم توجه به پیشگیری اولیه ، نگرانی از عدم تامین بودجه برای پیشگیری و استفاده از منابع کشفیات برای پیشگیری ، تدوین سیاست های آرمان گرایانه و احساسی را از جمله آسیب های موجود در حوزه برنامه ریزی و همچنین توجه به مشارکت مردم در برنامه ریزی و برون سپاری را از مهم ترین اقدام های پیش رو دانستند.

نتایج:

ـ ارائه مدل انسان محور و جلب مشارکت خانواده ها

ـ توجه به سلامت عمومی و  تاکید بر پیشگیری عمومی

 ـ  تاکید بر توانمند سازی، مشارکت مردمی و ارتقاء سرمایه اجتماعی

ـ  تاکید بر رویکرد اجتماع محور، ارزشیابی و ارتقاء بخشی مستمر برنامه ها، تصمیم سازی و برنامه ریزی مبتنی بر حداکثر شواهد.

ـ مدیریت پیشگیری با توجه به تمامی رویدادها

ـ اولویت پیشگیری همگانی و انتخابی

ـ پایش و ارزشیابی مداوم

ـ توجه به مشارکت حداکثری مردم  ، سازمان های مردم نهاد و بخش خصوصی

ـ برنامه ریزی در سطوح ملی و توجه به برنامه های استانی و محلی

ـ توجه به تفاوت های دینی ، فرهنگی و ...

ـ  تداوم برنامه ها؛ فرهنگ سازی ؛ و توجه به تنوع الگوهای مصرف و برنامه ریزی متناسب برای مقابله با آنها.

 ـ همکاری بین بخشی، کارسپاری به نهادهای مردمی، مشارکت ذینفعان ، تمرکز زدایی، آموزش ، شفاف سازی برنامه ها و آمار، ظرفیت سازی، سازمان یابی ، پژوهش و ارزیابی


جلال مرادی

کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی

+ نوشته شده در  یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 15:44  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

گزارش:

میزگرد علمی ـ پژوهشی با عنوان نقش دانشگاه ها در پیشگیری  اولیه از اعتیاد

تاریخ :

27/10/1391

مدعوین:

ـ آقای دکتر دارابی به نمایندگی از دانشگاه تهران

ـ آقای دکتر یعقوبی مدیر دفتر  مرکزی مشاوره وزارت علوم و تحقیقات

ـ آقای دکتر  حیاتی   مدیر امور فرهنگی وزارت علوم

خلاصه جلسه:

آقای دکتر دارابی به تفاوت های بین فردی اشاره داشتند و از  ویژگی های متولدین دهه های 20 و 30 و 40  به عنوان انسان های منظم ، وقت شناس  و ملایم نام برد و نسل های بعدی را سهل انگار، اهل تفریح ، کنجکاو و... معرفی نمودند. همچنین به طور کلی نحوه تعامل و اطلاع رسانی به این گروه ها را آسیب شناسی نمودند و ایشان با توجه به افزایش سطح آگاهی جامعه از  گفتگوهای و اخبار کوبنده و تهدید آمیز و اغراق آمیز گله کردند و معتقد بودند که این گونه اخبار برای این نسل خنده آور است تا ترس آور ؛ چون این نسل اطلاعات بالایی دارد و تنها می توان از طریق اطلاع رسانی صحیح و جلب مشارکت ، بستر سازی برای گفتگو و آموزش از بروز آسیب ها پیشگیری کرد.

ایجاد مدیریت اجتماعی، استفاده و جلب مشارکت دانش جویان، پژوهش، توجه به دانشجویان جدید ، برگزاری جشنواره، و آموزش های گروهی و... از جمله ضرورت های مد نظر ایشان بودند.

آقای دکتر یعقوبی ، به جمعیت 5/4 میلیون نفری دانشجویان اشاره نمودند و مشارکت خانواده ها در امر ثبت نام و همراهی فرزندان شان را یک فرصت حمایتی خوب توصیف نمودند و با اعتقاد به اینکه دانشگاه یک محیط چند فرهنگی است نیاز به مدیریت متناسب با این محیط را ضروری دانستند و اعتقاد داشتند مدیریت نیز با یستی متناسب با این محیط باشد.

ایشان آمار رسمی مشکلات روانی-  اجتماعی را در حدود 6/23 درصد برآورد کردند و از فزون آماری یا سانسور آمار انتقاد کردند و معتقدند برای جلوگیری از بروز و شیوع آمار های عجیب و غریب بهتر است سازمان ها شفاف اطلاع رسانی نمایند تا برنامه ریزی و مدیریت برای مخاطب ها قابل دفاع تر باشد .

ایشان برنامه های وزارت علوم را با هدف پیشگیری اولیه و ارتقای سلامت روان خوب توصیف نمودند. ایشان تاسیس مراکز مشاوره  را از مهم ترین اقدام های دانشگاه دانسته و فرمودند در حال حاضر 89 مرکز مشاوره ، 250 دفتر ارجاع در خوابگاه با 900 متخصص روانشناسی  و مشاوره به صورت تمام وقت و نیمه وقت  در دانشگاه های سراسر کشور فعالیت دارند و تعداد جلسات برگزار شده برای دانشجویان در سال 1391 را  1500094 جلسه دانستند و افزایش 25 درصد ی خدمات را طی پنج سال اخیر  منوط به توجه ویژه وزارت علوم به اهمیت مراکز مشاوره مرتبط دانستند.

علاوه بر آن از برنامه ریزی برای ارائه کارت سلامت برای 80000 نفر دانشجویان با بودجه یک میلیارد تومان در سال در سال خبر دادند و معتقدند که دانشجویان در بدو ورود بایستی مورد سنجش سلامت جسمی و روانی قرار گیرند و برای بهبود و ارتقای سلامت آنها در طول تحصیل برنامه ریزی صورت گیرد.

البته از جمله مشکلات حوزه پیشگیری را عدم هماهنگی درون بخشی کمیته های پیشگیری دانستنه و  از پرهیز مدیران  برای ایجاد دفتر پیشگیری از اعتیاد در وزارت علوم به دلیل ترس از تبعات سیاسی و اجتماعی گله کردند.

همچنین دسترسی سهل به مواد، نداشتن برنامه های تفریحی مناسب جایگزین ، نبود آمار رسمی مشخص، نگرش جرم انگارانه به مصرف مواد ، ترس برخی از دانشجویان برای مراجعه به مراکز مشاوره را دیگر مشکلات دانشگاه توصیف نمودند و امیدوار بودند این مشکلات برطرف شود.

 

نتایج:

ـ ارائه آمار شفاف و اطلاع رسانی شفاف به جامعه

ـ بهره گیری از شیوه های علمی برای پیشگیری و پرهیز از رفتار های ضربتی و احساسی

ـ توسعه مراکز مشاوره در سطح دانشگاه و جامعه

ـ اطلاع رسانی به خانواده و بهره گیری از سیستم حمایتی آنها

ـ انسجام حوزه های درون بخشی سازمان ها و ایجاد زمینه برای همکاری با حوزه های برون بخشی

ـ برگزاری دوره های آموزشی منظم، ایجاد فضای تفریحی و فرهنگی مناسب

ـ تدوین برنامه جامع در سطح کشور و الزام به پیروی همه سازمان ها از یک برنامه واحد و پرهیز از فعالیت و برنامه ریزی جزیره ای.

 جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

+ نوشته شده در  یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 15:38  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

گزارش:

میزگرد علمی ـ پژوهشی با عنوان تولید مت آمفتامین و آمفتامین ها و رویکرد حقوقی و قضایی

تاریخ :

20/10/1391

مدعوین:

نماینده های پلیس :  سردار معیدی و نوروزی

نماینده های قوه قضائیه: دکتر ذبحی و فروغی

خلاصه جلسه:

در ابتدای نشست سردار معیدی آمار کاملی از اقدام های پلیس ارائه نمودند و گزارش ها از برخورد 200 درصد پلیس با تولید کنندگان داروهای مت آمفتامین از سال 1389 بوده است ایشان تاکید کردند نبود قانون مصوب باعث شده بود تا قبل از 1389 مداخله های پلیس عملی نشوند ولی بعد از تصویب قانوان اقدامات پلیس به خوبی نشانگر کنترل محیطی بوده است تا حدی که آزمایشگاه منهدم و تولید مت آمفتامین ها به حالت تولید خانگی برگشته است و حتی در سال گذشته یک معتاد در عربستان نداشتیم و رویکر کشورهای شرقی نیز به بهتر شده است و میزان ایرانی های زندانی در مالزی و ... به شدت کاهش یافته است.

همچنین سردار معیدی و نوروزی رویکر آموزش در پلیس را خوب  توصیف نمودند و اعلام آمادگی کردند که پلیس آمادگی برگزاری نشست های تخصصی و آموزشی به تمامی سازمان ها و سطح جامعه را  دارد.

دکتر ذبحی رویکرد متناقض کشورهای اروپایی را عجیب دانستند و گفتند با وجود کنترل بر افغانستان تولید مواد افزایش داشته است و حتی ایشان را به خاطر اینکه در مورد قاچاقچیان رای صادر کرده اند در لیست تحریمی های خود قرار داده اند.  ایشان رویکرد قانون گذاری آهسته را پذیرفتند و تلاش قوه قضاییه را در تصویب قانون یادآور شدند ولی مجلس و مجمع تشخیص مصلحت  را هم  مقصر ندانستند و پیشنهاد داند ستاد مبارزه با مواد مخدر در تصویت فوریتی این گونه قوانین  در مجلس ، قو ه قضاییه و مجمع تشخیص مصلحت همکاری و تلاش خود را بیشتر نمایند.

آقای سرامی در انتهای جلسه به حاضران اطمینان داد که آمارهای ستاد شفاف هستند و بهتر است به بیش آماری گویی و یا محافظه کاری در زمینه عدم ارائه آمار نپردازیم. بهتر است رویکرد همه واقع بینانه باشد.

 

 

نتایج:

ـ  ضرورت همکاری با پلیس

ـ تقویت زمینه های آموزش اولیه پیشگیری  در خانواده ها

ـ حضور پلیس در بخش اطلاع رسانی از طریق اخبار و دیگر شیوه های آموزشی

ـ تصریع در قانوان گذاری

ـ ضرورت شناسایی آسیب های نو پدید و تسریع در کسب مجوز  قانونی برای مداخله

ـ اهمیت شناسایی تولیدات مخدر جدید

ضرورت مقابله با داروهای پیش واسطه تولید مت آمفتامین

و...

جلال مرادی

روانشناس بالینی

+ نوشته شده در  یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 15:33  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

گزارش:

میزگرد علمی ـ پژوهشی با عنوان نقش مدارس اولیه از اعتیاد

تاریخ :

13/10/1391

مدعوین:

ـ خانم عزیزی به نمایندگی از آموزش و پرورش

ـ آقای رحمت زاده  به نمایندگی از دفتر پیشگیری آموزش و پرورش

ـ دکتر شهرام محمد خانی مدرس دانشگاه و مهمان ویژه

خلاصه جلسه:

در ابتدای نشست آقای دکتر محمد خانی به آسیب شناسی آموزش های پیش از اعتیاد در سطح کودکان و نوجوانان پرداختند و متذکر شدند که رویکرد آموزش و پرورش بایستی باز تر از قبل شود.

خانم عزیزی و اعضای مدعو به دفاع از آموزش و پرورش پرداختند و اعتقاد آنها بر این بود که زمینه های مختلفی وجود دارد ولی نبایستی از دانش آموزان به عنوان نمونه در دسترس استفاده نمود و بایستی تمامی آموزش ها و تحقیقات با هماهنگی و در نظر گرفتن  استاندارد های علمی صورت گیرد.

آقای رحمت زاده هماهنگی بین ستاد مبارزه با مواد مخدر، محققان و آموزش و پرورش را خوب توصیف نمودند و آمادگی خود را برای پیشبرد اهداف ستاد و بستر سازی در زمینه پیشگیری اعلام نمودند.

نتایج:

ـ تهیه بسته های آموزشی متناسب با سن

ـ تربیت سفیران مدارس برای پیشگیری

ـ شناسایی مدارس در معرض خطر

ـ آموزش مهارت های مقابله ای به کودکان (مهارت های ده گانه و قاطعیت)


جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

 

+ نوشته شده در  یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 15:29  توسط  دکتر جلال مرادی  | 


uploaded_image

روان‌شناسي باليني و يا كلينيكي يكي از شاخه‌هاي كار در روانشناسي است كه منحصراً  به شناخت و مداواي بيماري‌هاي رواني می پردازد.

  اين نكته به اين معنا نيست كه آدم بايد مبتلا به اختلالات شديد رواني باشد و يا علائم شديد بيماري از خود نشان دهد تا براي مداواي آنها به مطب روانشاس رجوع كند. هر فردي در رابطه‌اي متقابل با محيطِ زندگي‌اش بسر مي‌برد و مدام در حال تاثيرگذاري و تاثيرگرفتن از محيط زندگي‌اش است. به اين معنا هر فردي داراي يك دنياي درون و يك دنياي بيرون است كه شكل‌دادن به هردوي آن دنياها با روابطي كه خاص خود آن فرد هستند و توسط افکار، احساسات و رفتارهای وي ساخته و بكار گرفته مي‌شوند صورت مي‌گيرد.  

با اين توصيف بسياري از اوقات در راه درست‌كردن تعادل بين اين دو دنيا چيزهايي سخت‌جاني مي‌كنند وتوان انسان را بيش‌از حد محدود كرده و فشارهاي زيادي را بوجود مي‌آورند كه براي حل آنها انسان احتياج به كمك پيدا مي‌كند. اشکال اين گونه کمکها بسيار متفاوت است اين كمك مي‌تواند بصورت گپي ازته دل و حمايتی واقعی از طرف دوستي كه واقعاً دوست است صورت بگيرد و گاهي از اوقات اين کمک حتماً  بايد بصورت كمكي تخصصي و توسط متخصص باشد.

+ نوشته شده در  یکشنبه یکم اردیبهشت ۱۳۹۲ساعت 12:59  توسط  دکتر جلال مرادی  |