مدیریت آینده پژوهی سلامت و روانشناسی

اطلاعات و مقاله های روان شناسی و مدیریت آینده پژوهی


uploaded_image

 

همه روان شناسان پرورشي و متخصصان آموزشي معتقدند که توانايي هاي آفريننده و شيوه هاي فکري واگرا را مي توان به افراد، به ويژه به کودکان و نوجوانان، آموزش داد. ما اينجا به طور خلاصه به چند اصل کلي براي پرورش خلاقيت اشاره مي کنيم.

1. تجارب کودکان را به موقعيت هاي خاص محدود نکنيد.
سؤالاتي بپرسيد که با چرا و چگونه آغاز مي شوند، نه کجا و چه کسي و چه وقت. سؤال هايي طرح کنيد که داراي جواب هاي متعدد باشند. سؤال هايي که تنها يک جواب دارند منجر به تفکر همگرا مي شوند، سؤال هايي که جواب هاي متعددي را در يادگيرنده بر مي انگيزانند. شوق تفکر واگرا و آفرينندگي است.

2. براي طرح سؤال ها و انديشه هاي غير معمول و بديع ارزش قائل شويد.
از سؤال هاي غير معمول که از سوي دانش آموزان طرح مي شوندو شما از عهده جواب آنها بر ني آييد نهراسيد. به آنها کمک کنيد و با همکاري يکديگر به جستجو براي يافتن جواب اين سؤالات بپردازيد.

3. فرصت هايي براي خود آموزي و يادگيري اکتشافي در اختيار يادگيرندگان قرار دهيد.

4. نسبت به تفاوت هاي فردي يادگيرندگان با احترام برخورد کنيد.
 گورتزل (1962- Gortzel) پس از بررسي شرايط پرورشي 400 نفر از افراد برجسته قرن بيستم تأثير شرايط پرورشي آموزشگاه ها و روش آموزشي معلمان را بر رشد توانايي هاي خلاق در کودکان به گونه زير بيان داشته است. " معلماني که بيش از معلمان ديگر مورد احترام و علاقه افراد نخبه مورد مطالعه ما قرار داشتند، معلماني بودند که به اين افراد امکان مي دادند تا متناسب با توانايي هايشان پيش بروند. فرصت فعاليت کردن در موضوعات دلخواهشان را به آنها مي دادند و آنها را به تفکر وا مي داشتند و کتاب هاي مهيج به آنها معرفي مي کردند"

5. رفتارهاي آفريننده را براي کودکان سر مشق قرار دهيد.
يلون و نيستاين (1977) در اين مورد گفته اند: " دانش آموزان کلاس پنجم ابتدايي پس از مشاهده رفتارهاي خلاق نشان داده شده در يک فيلم يا از سوي معلم، رفتارهاي خلاق از خود نشان داده اند."

6. از روش ها و فنون ويژه بالا بردن سطح آفرينندگي استفاده کنيد.
معروف ترين اين روش ها روش بارش مغزي است. در اين روش معلم مسأله اي را به دانش آموزان مي دهد و از آنها مي خواهد تا هر چه راه حل براي مسأله به ذهنشان مي رسد بگويند. معلم دانش آموزان را براي دادن راه حل ها و اظهار نظرهاي مختلف تقويت مي کند ولي پيش از ارايه تمامي راه حل ها از سوي دانش آموزان، درباره آنها هيچ گونه اظهار نظري نمي نمايد.

روش آموزش ديگري که منجر به بالا بردن سطح فعاليت هاي خلاق يادگيرندگان مي شود، آموزش مهارت هاي پژوهشي (Research Skill) است. آموزش مهارت هاي پژوهشي به طرح و آزمودن فرضيه از سوي يادگيرندگان کمک مي کنند. روش هاي درست طرح فرضيه و آزمون فرضيه از سوي يادگيرندگان کمک مي کند. روش هاي درست طرح فرضيه و آزمون فرضيه به وسيله کودکان منجر به ايجاد طرز تفکر آفريننده در آنها مي شود.

علاوه بر روش هاي فوق روش مطالعه آفريننده (Creative Study) نيز روش موثري در آموزش خلاقيت است. تورنس و هارمون (1961) نشان داده اند که مي توان به کودکان آموزش داد تا مطالب را به طور آفريننده بخوانند. آنها در اين باره راهنمايي هاي زير را در اختيار دانش آموزان قرار داده اند:

وقتي که به خواندن مطالب يک کتاب مي پردازيد به مورد استفاده هاي مختلف اطلاعاتي که در آن کتاب به آنها بر مي خوريد بينديشيد. خيلي اهميت دارد به راههايي که مي توانيد اطلاعات خوانده شده را در زندگي شخصي و حرفه اي خود به کار ببنديد فکر کنيد.

تنها به اين سوال اکتفا نکنيد که مولف چه مي گويد؛ از خود بپرسيد که چگونه مي توانم آنچه را که نويسنده نوشته است، مورد استفاده قرار دهم. تنها به يک مورد اکتفا نکنيد تا آنجا که مي توانيد موارد استفاده هاي بيشتري را بيابيد و بعضي از آنها را براي مصارف آينده خود يادداشت کنيد. ممکن است مدتي وقت لازم باشد تا اين نوع مطالعه کردن را بياموزيد. با اين حال مأيوس نشويد بعد از دو سه روز خواهيد ديد که مي توانيد اين روش مطالعه را به راحتي به کار ببنديد.

 

تهيه و گردآوري: جلال مرادي

روانشناس بالینی

+ نوشته شده در  شنبه سی و یکم فروردین ۱۳۹۲ساعت 21:1  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

uploaded_image

اختلال شخصيت اسكيزوئيد در كساني تشخيص داده مي شود كه عمري را در كناره گيري از اجتماع گذرانده اند. احساس ناراحتي آن ها در روابط اجتماعي، درونگرايي، و عواطف محدود و كند آن ها قابل توجه است. شخصيتهاي اسكيزوئيد در نظر ديگران آدم هائي مردم گريز، منزوي، يا تنها هستند.

 

ويژگيهاي باليني :

شخصيت اسكيزوئيد با كناره گيري، عدم دخالت در امور روزمره و اهميت ندادن به ديگران مشخص است. چنين كسي آرام، مردم گريز، درونگرا و غير اجتماعي است. ممكن است زندگي خود را با جزئي ترين وابستگي عاطفي با ديگران سپري كند، اسكيزوئيد در هماهنگي با مد زمان آخرين نفر است.

معمولاً تمام عمر در ابراز مستقيم خشم ناتوان بوده است. شخصيت اسكيزوئيد ممكن است انرژي عاطفي قابل توجهي در مسائل نامربوط به انسان، نظير رياضيات و ستاره شناسي، بكر برد. اغلب با سرگرمي ها و هوس هاي رژيم غذايي و مستلزم دخالت شخصي نيست، سرخود را گرم نگاه مي دارد.

هر چند شخصيت اسكيزوئيد درونگرا و خيال پرداز است ولي ظرفيت او براي شناخت واقعيت كمتر نيست. چون حركات پرخاشگرانه در واكنش هاي عادي او جائي، با هرگونه تهديد، واقعي يا خيالي، با تصورات صاحب قدرت مطلق بودن مي شمرند، در بعضي موراد چنين شخصي قادر به رشد و تكامل بوده و مي تواند عقايد بديع و سازنده به جهان ارائه نمايد.

 

درمان :

رواندرماني : درمان شخصيت اسكيزوئيد مشابه شخصيت پارانوئيد است. با اين وجود تمايلات بيمار اسكيزوئيد براي درون نگري هماهنگ با انتظارات درمانگر بوده و ممكن است به بيماري فداكار، هر چند دوري گزين، مبدل گردد. با پيدايش اعتماد، ممكن است بيمار اسكيزوئيد با ترس و هراس زياد دنيايي از خيال پردازي، دوستان خيالي و ترس از وابستگي هاي غير قابل تحمل حتي نزديك شده به درومانگر – از خود نشان دهد.

در گروه درماني ممكن است بيمار اسكيزوئيد يك سال ساكت بنشيند، اما بالاخره درگير مي شود. بيمار را بايد از جملات پرخاشگرانه ساير اعضا گروه نسبت به سكوت بيمار حفظ كرد، با گذشت زمان ممكن است گروه تجربه اي با معني براي بيمار گرديده و علاوه بر درمان تماس هاي اجتماعي را براي او امكان پذير سازد.

 

گردآوری: جلال مرادی

روانشناس بالینی

+ نوشته شده در  شنبه سی و یکم فروردین ۱۳۹۲ساعت 20:48  توسط  دکتر جلال مرادی  | 


تحلیل روانشناختی عبور رانندگان از چراغ زرد راهنمایی


image


جلال مرادی

روانشناس بالینی

چراغ راهنمایی یک نماد راهنمایی و رانندگی است. این چراغ در تقاطع جادهها، پیادهروها، ورودی و خروجی معابر و برخی اماکن دیگر نصب میشود و جریان آمد و شد را کنترل میکند. این وسیله حق عبور را به کمک سه رنگ نوری استاندارد (قرمز، زرد، سبز) مشخص میسازد.

  • روشن بودن رنگ سبز به معنی اجازه عبور خودروها در مسیر مشخص شده است.
  • روشن بودن رنگ زرد به معنی پایان یافتن مهلت عبور خودرو ها، دقت بیشتر برای عابران در حال عبور و اعلام توقف به رانندگانی است که به مسیر نزدیک میشوند.
  • روشن بودن چراغ قرمز به معنی توقف خودروها است.

نماد در اصطلاح روان‌شناسی تحلیلی، نوعی قرار داد ذهنی یا اجتماعی است. به این معنی که افراد برای انتقال برخی پیام ها به دیگران از نمادهایی استفاده می کنند که در کوتاه مدت بیشترین اطلاعات را به افراد دیگر انتقال می دهد. مانند ضرب المثل ها که در قالب یک جمله کوتاه ادا می شوند ولی حامل پیامی از یک داستان عمومی اند که اکثریت جامعه با آن آشنا هستند.

بنابراین، چراغ راهنمایی و رانندگی وسیله ای است که به رانندگان در تصمیم گیری صحیح کمک می کند. تصمیم گیری در زمان چراغ سبز و چراغ قرمز شفاف و روشن است و برای تخطی از آن جریمه های مشخصی را تعیین کرده اند. طبق آیین نامه جدید، عبور از چراغ قرمز ضمن جريمه 100 هزار توماني 5 امتياز منفي براي رانندگان وسايط نقليه شخصي و 10 امتياز منفي براي رانندگان وسايط نقليه عمومي به همراه دارد. بنابراین رانندگان برای پرهیز از جریمه های تعیین شده ، سعی در رعایت قوانین دارند اما برخی رانندگان در زمان مشاهده چراغ زرد عکس العمل معکوسی داشته وبه جای رعایت احتیاط ، بر سرعت خود می افزایند.

ما بر اساس یادگیری آموخته ایم که برخی رفتار ها را انجام دهیم و به مرور زمان این رفتار ها به هنجار تبدیل شده است. تجربه گذشته و عمل کنونی به ما ثابت کرده است که رانندگان به دلایل مختلفی  از جمله : نا آگاهی، عجله داشتن،  اهمیت قائل نشدن برای برخی قوانین ، بی توجهی مربیان در زمان تعیلم رانندگی ، عدم برنامه ریزی و آموزش ضعیف در تفهیم اهمیت رعایت هنجارها و... برخی قوانین راهنمایی و رانندگی  را به درستی رعایت نمی کنند. 

قانون گذار برای رعایت قانون خود دستور العمل مشخصی را تعیین کرده ؛ ولی برای تخطی از آن به صراحت جریمه ای را تعیین نکرده و به تبعیت از آن رانندگان نیز، به این موضوع حساسیت نشان نمی دهند.

یادگیری اجتماعی در این زمینه نیز نقش پر رنگی دارد. فرد از طریق مشاهده دیگران، ایده چگونگی انجام رفتارهای تازه را یاد می گیرد. تصور برخی رانندگان این است که اگر پشت چراغ زرد توقف نمایند ، ممکن است رانندگان دیگر تخطی کنند بنابراین با این تصور غلط که چون دیگران امکان دارد این قانون را نادیده بگیرند برای خود مجوز عبور صادر کرده و پدال گاز را فشار می دهند !


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه سی و یکم فروردین ۱۳۹۲ساعت 20:29  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

بررسی علل دعواهای افراد بعد از تصادفات رانندگی


uploaded_image

جلال مرادی

روانشناس بالینی

سیستم حمل و نقل با وجود مدیریت مکانیزه و تدوین مقررات سختگیرانه عاری از خطا و جرم نیست. بنابراین با توجه به ویژگی پویای این حوزه ضرورت پرداختن به مواردی که احساس امنیت و آرامش را در فعالان این حوزه افزایش دهد ضروری به نظر می رسد. زیرا علاوه بر خطرهای بین راهی ما خود روزانه شاهد تصادف هایی در مسیر رفت و آمد شهری هستیم که گاهی ضررهای جزئی و گاهی خسارت مالی و جانی به دنبال داشته اند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه سی و یکم فروردین ۱۳۹۲ساعت 20:27  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

آلودگی صوتی ممنوع


uploaded_image

جلال مرادی

روانشناس بالینی

ورود خودرو به زندگی بشر سرعت را به ارمغان آورد. اگرچه این وسیله در کاهش مسافت ها و رفع محدودیت های بشر تاثیر به سزایی داشت ولی مشکلاتی را نیز برای جامعه ایجاد کرده است که همین مشکلات ضرورت تدوین قوانین استفاده از این وسیله را مورد توجه قرار داد. قوانین راهنمایی و رانندگی برای رفع و کاهش این مشکلات تدوین شده و در حال اجرا است.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  شنبه سی و یکم فروردین ۱۳۹۲ساعت 20:25  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

گاه یک تصویر، چقدر زیبا می تواند مفاهیمِ عمیق فلسفی و معرفت شناسی را نشان دهد.
 uploaded_image
 
نظریه «عینک ذهن» کانت، همه تلاشش را کرده تا همین نکته کاریکاتور را توضیح دهد
قصه ی این کرگدن، قصه ی ماست؛
ما شاخی جلوی چشمانمان نداریم که با آن، همه جهان را در دو طرفِ یک شاخ ببینیم
اما ذهنمان پر است از پیشفرض ها و پیش داوری ها...همه ما تصور می کنیم که بی طرفانه قضاوت می کنیم و منطبق با واقع مثلِ همین کرگدنِ رئالیست!مثل او تصور می کنیم، که میانِ همه جهان شاخی است زیبا
و جهان دو نیمه است: نیمی این سوی شاخ، نیمی آن سوی شاخ
غافل از اینکه به ذهنمان عینکی است، نادیده!قضاوت، کار سختی است...

قضاوت در هر کاری...


این تصویر توسط یکی از مراجعان وبلاگ برایم ارسال شده است . تصویر به حدی گویا است که تحلیلی بر آن ننوشتم.

جلال مرادی

+ نوشته شده در  شنبه سی و یکم فروردین ۱۳۹۲ساعت 18:49  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

مشاوره چيست ؟

از نظر واژه شناسي، مشاوره به مجموعه فعاليت‌هايي اطلاق مي‌شود كه در جريان آن، فردي را در غلبه بر مشكلاتش ياري مي‌دهند. (صافی، 1378)

در اصطلاح مشاوره، بررسی امکانات مختلف شخصی و محیطی فرد مراجع است به منظور بسط و گسترش بینش و آگاهی های او و تسهیل انتخاب های معقول و سازنده اش و در نتیجه، درمان مشکلات و مسائل شخصی اوست در جوی مبتنی بر تعامل متقابل مراجع و مشاور. (شفیع آبادی، 1377)

مشاوره يكي از حرفه هاي ياورانه[1] است و حرفه ياورانه را مي‌توان حرفه اي توصيف كرد كه اعضاي آن از آموزش و گواهينامه ويژه براي انجام خدمتي خاص و مورد نياز همنوعان جامعه خود برخوردارند. (ثنایی، 1377) در طي فرايند مشاوره، فردي كه نياز دارد (مُراجع) و فردي كه حمايت، راهنمايي و ترغيب فراهم مي‌كند (مشاور) با يكديگر ملاقات، بحث و گفت و گو مي‌كنند به نحوي كه مُراجع نسبت به توانايي خود براي درك واقع‌بينانه و جامع تر مسئله، يافتن راه حل‌ها، و تصميم گيري براي حل مشكل اعتماد كسب مي‌كند. (سازمان بهداشت جهانی[2]، 1988) مشاوره انجام کار براي كسي نيست، بلكه يك فرايند تعاملي و پوياست كه با گفت و گو درباره نگراني‌ها، مسائل، روابط، باورها، احساسات و رفتار‌ها آغاز مي‌شود؛ از اين طريق چارچوب و ابعاد مسئله اي كه مُراجع درك كرده مشخص، يا به شيوه اي كارساز، بازشناسي و تعريف مي‌گردد و در طي آن راه حل‌هاي جديد تكوين يافته و مُراجع براي انتخاب راه حل مناسب، تصميم گيري و اجراي آن ياري و حمايت مي‌شود. (رابرت، 2000)

در توصيفي ديگر مشاوره فرايندي است كه در طي آن از روش مصاحبه براي كمك به مراجع در گرفتن يك تصميم منطقي محكم (براساس موارد قابل انتخاب و اطلاعات حقيقي) استفاده مي‌شود. (گروه حمایت از کشورهای صندوق جمعیت ملل متحد[3] ، 1378) و مُشاور به كسي گفته مي‌شود كه به مُراجع در شناخت، درك، و تصريح مسائل مرتبط با سلامتي و سپس انتخاب راه حل و شيوه عمل مناسب كمك مي‌كند. (برونو، لانگفورد، 1999)

مشاوره موثر، نيازمند داشتن شناخت و درك مناسبي از ويژگي‌ها، نياز‌ها و قابليت‌هاي مراجعان و وضعيت‌هايي است كه خود را در آن‌ها مي‌بينند. اين فرآيند، همچنين تحت تاثير باورها، نظام ارزشي، فرهنگ و اعتقادات دینی و نحوه نگرش مشاور به انسان، جهان بيني او، مكاتب روان شناختي رايج (نظریه ها)، چارچوب‌هاي پنداشتي و نظري مورد قبول او قرار دارد. مشاوران نمي‌توانند خود، زندگي مراجعانشان را تغيير دهند، اما مي‌توانند آنان را در به دست آوردن شناخت بهتر، اعتماد به نفس، مهارت‌هاي حل مسئله و خود ـ كارآمدي[4] حمايت و ياري كنند. (صافی، 1368)


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۲ساعت 21:57  توسط  دکتر جلال مرادی  | 


uploaded_image

ابزار سنجش رضایت زناشویی

پرسشنامه رضایت زناشویی


جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

برای بررسی میزان رضایت زناشویی پرسشنامه ENRICH انتخاب شده است. این پرسشنامه به عنوان یک ابزار تحقیق معتبر در تحقیقات متعددی برای رضایت زناشویی مورد استفاده قرار گرفته است.

اولسون از این پرسشنامه برای بررسی رضایت زناشویی استفاده نموده و معتقد است که این مقیاس مربوط می شود به تغییراتی که در  طول حیات آدمی رخ می دهد و هم چنین در این خصوص به تغییراتی که در خانواده به وجود می آید حساس است. هر یک از موضوع های این پرسشنامه در ارتباط با یکی از زمینه های مهم است. ارزیابی این زمینه ها در درون یک رابطه زناشویی می تواند مشکلات بالقوه زوج ها را توصیف کند یا می تواند زمینه های نیرومندی و تقویت آنها را مشخص نماید. این ابزار هم چنین می تواند به عنوان یک ابزار تشخیص برای زوج هایی که در جستجوی مشاوره زناشویی و به دنبال تقویت رابطه زناشویی شان هستند، استفاده شود.

این پرسشنامه با 12 مقیاس، رضایت زناشویی را منطبق با  10 جنبه رابطه زناشویی مورد اندازه گیری قرار می دهد.

پاسخ قراردادی[1] : این مقیاس تمایل شخص برای پاسخ متعارف به سوال های پرسشنامه را اندازه گیری می کند.

رضایت زناشویی[2] : این مقیاس رضایت و انطباق با 10 جنبه رابطه­ی زناشویی را که در پرسشنامه رضایت زنا شویی است، مورد اندازه گیری قرار می­دهد.

موضوعات شخصیتی[3]  : این مقیاس درک شخص از همسرش با توجه به رفتار ها و ویژگی ها و سطح رضایت یا عدم  رضایت­مندی را که مربوط به این موضوع ها می شود ، ارزیابی می کند.

ارتباط زناشویی[4]  : این مقیاس به احساسات، اعتقادات و نگرش های شخص، نسبت به نقش ارتباط در تداوم زناشویی مربوط می شود.

حل تعارض[5] : این مقیاس نگرش ها، احساسات و اعتقادات شخصی همسر را در به وجود آوردن یا حل تعارض ارزیابی می کند. موضوع ها بر روی روش هایی برای خاتمه دادن به بحث تمرکز دارند.

نظارت مالی[6] : این مقیاس، بر علایق و نگرش های مربوط به روش اقتصادی و مسائلی که در روابط زن و شوهر اداره می شوند، متمرکز است.

فعالیت های مربوط به اوقات فراغت[7] : این مقیاس ترجیحات شخصی هر زوج را برای گذراندن اوقات فراغت ارزیابی می کند.

روابط جنسی[8] : این طبقه احساسات و نگرانی های شخصی را درباره روابط جنسی و عاطفی با همسر، ارزیابی می کند.

ازدواج و فرزندان[9] : این مقیاس نگرش ها و احساسات شخصی را درباره بچه و توافق روی تعداد بچه ها، ارزیابی می کند.

بستگان و دوستان[10] : این مقیاس به ارزیابی احساسات و علایق مربوط به روابط با خویشاوندان، اقوام همسر و دوستان می پردازد.

نقش های مربوط به برابری زن و مرد[11] : این مقیاس نگرش ها، احساسات و اعتقادات شخص را درباره­ی نقش های مختلف زناشویی، ارزیابی می کند.

جهت گیری عقیدتی[12] : این مقیاس نگرش ها، احساسات و علائق شخص را درباره­ی اعتقادات و اعمال مذهبی در زندگی زناشویی، ارزیابی می کند.



[1] conventionality

[2] marital satisfaction

[3] personality issues

[4] marital communication

[5] conflict resolution

[6]  financial management

[7] pleasure activities

[8] sexual relation

[9] marriage and children

[10] family and frinds

[11] egalitarian roles

[12] religious orientation

+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۲ساعت 21:51  توسط  دکتر جلال مرادی  | 


uploaded_image


مهارت اول: موضوعات شخصیتی[1]


جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

سخنرانی: بررسی ابعاد شخصیتی

بحث گروهی

تکنیک به همراه مثال

تکلیف

 

سخنرانی: بررسی ابعاد شخصیت

شخصیت یعنی «مجموعه‌ای از رفتار و شیوه‌های تفکر شخص در زندگی روزمره که با ویژگی های بی همتا بودن، ثبات (پایداری) و قابلیت پیش بینی» مشخص می‌شود. از این تعریف چندین نکته قابل استنباط است.

بی همتایی و تفاوت: شخصیت یک فرد بی‌همتاست و در عین بعضی مشابهت‌ها، هیچ دو شخصیت یکسان و همسان وجود ندارد.

ثبات داشتن (پایداری):  اگر چه افراد در شرایط و محیط های گوناگون در ظاهر رفتار متضاد و مختلفی دارند، ولی در طول زمان (مثلاً چندین دهه) رفتار و واکنش و هم چنین شیوه تفکر آنها دارای یک در ثبات نسبی دائمی است.

قابلیت پیش بینی: با توجه کردن و مطالعه رفتار و نوع تفکر اشخاص می‌توان سبک رفتاری و تفکری افراد را با احتمال زیاد پیش بینی کرد. قابلیت پیش بینی رفتار با «ثبات در رفتار» رابطه متقابل دارد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۲ساعت 21:48  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

uploaded_image


مهارت دوم: ارتباط زناشویی


جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

 ارتباط زناشویی[1]  : این مقیاس به احساسات، اعتقادات و نگرش های شخص، نسبت به نقش ارتباط در تداوم زناشویی مربوط می شود.

مرور تکالیف قبلی

سخنرانی: عوامل موثر بر ارتباط زناشویی

بحث گروهی

تکنیک

تکلیف

 

مرور تکالیف قبلی

مهارت و تکلیف ارائه شده در جلسه قبلی به صورت خلاصه تشریح و بازنگری شود.

 

سخنرانی: عوامل موثر بر ارتباط زناشویی

از جمله انواع ارتباطات بین انسان ها، ارتباط با جنس متفاوت ( مرد با زن) است که علاوه بر تداوم نسل و کمال گرایی ، حس ماندگاری و جاودان بودن از طریق اولاد، می توان در برطرف نمودن نیازهای عاطفی طرف مقابل تاثیر به سزایی داشته باشد.

متداول ترین نوع ارتباط در جوامع بشری از طریق ازدواج رسمی و محدودی از نوع دیگر است که می توان هم خوابگاهی، همجنس گرایی و... را نام برد.

برای رسیدن به یک زوج مناسب و نیز تداوم ارتباط، معیارهای را باید رعایت نمود. اگرچه، ساده به نظر می رسند ولی می تواند در شروع ارتباط و تداوم زندگی مشترک  تاثیر گذار باشند. البته بروز تعارض در روابط انسان ها با یکدیگر اجتناب ناپذیر است؛ یعنی بحث، جدل و مشاجره در تمام رابطه ها بروز پیدا می کند (اومبل، 1969) ولی نتایج تحقیقات نشان داده است که مهارت های زندگی در تداوم ارتباط تاثیر معنی داری دارد.( مرادی، شنایی و معنوی، 1385) و نیز آموزش این مهارت ها در افزایش کارآمدی و تداوم ارتباط موثر و زندگی مشترک اهمیت به سزایی دارد.( طهرانی، 1384) و نیز دانشمندان به اهمیت آموزش در یادگیری مهارت های اجتماعی تاکید کرده اند.( ساروخانی، 1386)

از جمله مواردی که فرد باید در شروع ارتباط به آنها اهمیت دهد می توان: داشتن اعتماد به نفس، سعی در شناخت طرف مقابل، حفظ آرامش و خونسردی در رابطه و صداقت را نام برد.

در حین زندگی نیز مواردی وجود دارد که شاید  بی اهمیت یا کم اهمیت جلوه نماید و خانواده ها درباره آن به تحقیق نپردازند ولی وجود  این معیارها و رعایت آنها می تواند، تضمین کننده زندگی مشترک باشد.

زندگی مشترک یک فرایندی است که جنبه های فردی، ارتباطی، فرهنگی، اقتصـادی و اعتقـادی را در بر می گیرد. افرد برای شروع زندگی باید به حداقل آنها توجه داشته باشند تا در طول زندگی با مشکل مواجه نشوند.

در زمینه ارتباط زناشویی بحث های فراوانی وجود دارد که در این مبحث به آنها خواهیم پرداخت. از جمله موارد می توان به اعتقادی و فرهنگی که در آن ازدواج صورت می گیرد باید دانست که جایگاه خانواده و اعتقاد افراد جامعه نسبت به ازدواج چیست؟ و این که هر کسی چه مسئولیتی در قبال همسر خود دارد .

احساسات شما نسبت به همسرتان می تواند شکل زندگی و چارچوب کلی آن را شکل دهد که در این جا از طریق گفتگو به بررسی احساسات، اعتقادات و نگرش های شما نسبت به همسرتان می پردازیم.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۲ساعت 21:46  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

uploaded_image


مهارت سوم: حل تعارض[1]


جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

حل تعارض: این مقیاس نگرش ها، احساسات و اعتقادات شخصی همسر را در به وجود آوردن یا حل تعارض ارزیابی می کند. موضوع ها بر روی روش هایی برای خاتمه دادن به بحث تمرکز دارند.

مرور تکالیف قبلی

سخنرانی: عوامل موثر بر حل تعارض

بحث گروهی

تکنیک

تکلیف

 

سخنرانی: عوامل موثر بر حل تعارض

وقتي با موقعيتي روبرو مي‌شويد كه نمي‌توانيد با اطلاعات و مهارت‌هايي كه در آن لحظه در اختيار داريد به آن موقعيت پاسخ دهيد، در واقع شما با مساله‌اي روبرو شده‌ايد که احتمال دارد منجر به تنش روانی و یا بین فردی شود. البته بروز  مشكل يا سختي زندگي، چهره‌ي واقعي و منطقي زندگي است و هنر زندگي،  در توانايي مقابله با مسائل و حل كردن يا كنار آمدن با مشكلات مي‌باشد. سختي‌ها،  فرصتي به وجود مي‌آورند كه به رشد رواني- اجتماعي افراد كمك مي‌كند. لحظه‌اي به خودتان فكر كنيد، زماني كه مشكلي را حل مي‌كنيد، احساس رضايت داريد و برعكس زماني كه مشكل حل نشود ايجاد استرس كرده و ارتقاي سلامت رواني فرد را مسدود مي‌سازد.

براي مقابله با مشكلات و يافتن راه‌حلي براي آنها، ابتدا بايد بدانيم در چه موقعيتي هستيم. و نسبت به احساسات و افكارمان آگاه بوده و خودآگاهي داشته باشيم . هر چند كه افراد در برخورد با مسائل به شيوه‌هاي متفاوتي عمل مي‌كنند ، افرادي هستند كه در برخورد با مسائل احساس ناتواني مي‌كنند، چنين افرادي بيشتر به ناتوانايي‌هاي خود آگاهي داشته تا به نقاط قوت‌ و باورهاي آنان تعيين‌كننده‌ي رفتارشان خواهد بود، افراد ديگر احساس مي‌كنند قادر به حل مسائل  خود هستند. نقاط قوت خود را باور دارند و مشكلات را به عنوان فرصتي براي يافتن توانمندي ‌ها و برطرف  نمودن ضعف‌هاي خود مي‌دانند. بديهي است به دليل ناشناخته بودن راه‌حل مساله، تنش‌هايي براي فرد به وجود مي‌آيد. اگر بيش از اندازه درگير تنش‌ها شويم اضطراب برما مستولي گشته در نتيجه،  مشكل در سايه‌ افكار منفي و تنش باقي مانده و انرژي ما به جاي اينكه صرف پيدا كردن راه‌حل مناسب  گردد، در راه كنترل هيجانات و افكارمان مصرف مي‌شود.

بنابراین همه افراد در هنگام مواجه با مشکلات، سعی می کنند به بهترین شکل موجود آنرا حل نمایند و فقط کسانی که مهارت کافی در حل مشکلات را ندارند به ابزار خشونت و راه های دیگر متوسل می شوند. بنابراین بررسی مشکلات و یافتن راه حل های منطقی مهارتی است که در زندگی زناشویی باید همواره در پی یادگیری و استفاده از آن باشید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۲ساعت 21:43  توسط  دکتر جلال مرادی  | 


uploaded_image

مهارت چهارم: نظارت مالی[1]


جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

نظارت مالی: این مقیاس، بر علایق و نگرش های مربوط به روش اقتصادی و مسائلی که در روابط زن و شوهر اداره می شوند، متمرکز است.

مرور تکالیف قبلی

سخنرانی: نظارت مالی

بحث گروهی

تکنیک

تکلیف

 

سخنرانی: نظارت مالی

مدیریت هزینه و برنامه ریزی مالی یکی از ارکان مهم در دوام و پایداری سیستم خانواده است. سعی کنید با استفاده از برنامه ریزی صحیح و کار آزمایی شیوه های مختلف نظارت صحیحی بر مخارج و هزینه های زندگی خود و خانواده داشته باشید در بدو شروع زندگی زناشویی شاید افراد به دلیل عدم اطلاع از هزینه های زندگی دچار مشکل می شوند به اصطلاح برخی به خاطر درآمد پایین یا عدم مدیریت دخل و خرج آنها با هم جور نیست. برای این موضوع هر چه زودتر تدبیری اندیشیده شود از بروز مشکلات و اختلافات جلوگیری خواهد شد.

امور خانه داری شاید به نظر ساده باشد ولی با نگاهی اجمالی به هزینه های خانه مشخص است که یک زن خانه دار بیش از 60 درصد هزینه های را می تواند مدیریت کند. و در زمانی که هر دو نفر بیرون از منزل فعالیت می کنند، از طریق تقسیم کار منزل صرفه جویی و درآمد زایی در خانواده به بیش از 80 درصد می رسد. 


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۲ساعت 21:41  توسط  دکتر جلال مرادی  | 


uploaded_image

مهارت پنجم: فعالیت های مربوط به اوقات فراغت[1]


جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

فعالیت های مربوط به اوقات فراغت: این مقیاس ترجیحات شخصی هر زوج را برای گذراندن اوقات فراغت ارزیابی می کند.

مرور تکالیف قبلی

سخنرانی: فعالیت های مربوط به اوقات فراغت

بحث گروهی

تکنیک

تکلیف

 

سخنرانی: فعالیت های مربوط به اوقات فراغت

اوقات فراغت مقوله ای است که شاید برخی به آن زیاد اهمیت ندهند اما اطلاعات به دست آمده از بررسی مشکلات زناشویی یکی از عوامل جلوگیری از یکنواختی و افزایش روحیه شاد در بین افراد پرداختن به تفریحات سالم است.

 يافته‌هاي به دست‌آمده از نیاز سنجی فرهنگی اجتماعی محله های اصفهان (طالبی و مرادی  1385 ) در رابطه با نحوه ی تفریح، به ترتیب تفريحات  به صورت خانوادگی، گروهی، فردی و در آخر با هم محله ای بوده است و در زمینه ی توجه به تفریح و سلامت ذكر اين نكته ضروري است كه  برخی برنامه ها هزينه‌بر و برخي با  صرف هزینه كم مي‌تواند  مشغولیت فرد را در زمان فراغت از کار مهیا سازد كه  در این زمینه میزان درآمد خانواده و مدت زمانی که افراد از کار فارغ هستند،  اهمیت به سزایی در نحوه ی تفریح دارد.  با بررسی یافته های پژوهش به این نتیجه می رسیم که در محله‌هايی که امکانات شهری  در دسترس شهروندان باشد در اوقات فراغت موجب جذب و هدايت آنها مي‌گردد.  به عنوان مثال قرار گرفتناماکن زیارتی باعث شده که شهروندان اوقات فراغت خود را  با  پرداختن به فعالیت های مذهبی  اغنا بخشند لازم به ذكر است که جذابيت های محیطی، برنامه های تفریحی در پارک ها یکی از زمینه های جذب خانواده ها هستند. به عبارتي قرار دادن امکانات با طراحی مناسب و ایجاد جذابیت محیطی و فضا سازی در محله ها، علاوه بر امکان تفریح،  در ارتقاء سطح  سلامت نیز  موثر مي‌باشد (مرادی، طالبی   1385).

به طور کلی موسیقی، ورزش، مطالعه غیر درسی، فعالیت مذهبی، گردش در شهر، اماکن مذهبی، صله ارحام

مسافرت، اماکن فرهنگی، تئاتر، کارهای هنری، تلویزیون، رادیو، سینما و ... در پر کردن اوقات فراغت اهمیت به سزایی دارند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۲ساعت 21:38  توسط  دکتر جلال مرادی  | 


uploaded_image

مهارت ششم: روابط جنسی[1]


جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

روابط جنسی: این طبقه احساسات و نگرانی های شخصی را درباره روابط جنسی و عاطفی با همسر، ارزیابی می کند.

مرور تکالیف قبلی

سخنرانی: روابط جنسی

بحث گروهی

تکنیک

تکلیف

 

سخنرانی: روابط جنسی

رابطه جنسی یکی از نیاز های اساسی انسان است مه باید به نحوه مطلوب به آن پرداخته شود و نهی آن باعث بروز مشکلات فراوانی می شود . البته به دلیل عدم آموزش خانواده ها به دلایل مختلف فرزندان آنها یکی شبه از نقش دخر و پسر به نقش زن و شوهر ارتقاء پیدا می کنند. که ایت تغییر نقش بدون آمادگی و آموزش موجب مشکلاتی زیادی می شود.

مجد (1387) معتقد است در ایران 40% طلاق ها به علت عدم رضایت جنسی صورت می گیرد. این پدیده هر چند ممکن است در نظر اول عجیب و یا باور نکردنی به نظر برسد، ولی از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران، امری مقرون به واقعیت و حتی حقیقتی انکار ناپذیر است.

عدم رضایت جنسی خصوصاَ در جامعه ما از شیوع بسیار بالایی برخوردار است. اکثر زنان و مردان متاهل از روابط جنسی خود لذت کامل و کافی را درک نمی کنند. این مسئله حداقل در مورد زنان به شدت صادق است.

پژوهشی که چند سال پیش در یکی از شهرهای غربی ایران به انجام رسید نشان داد که بیش از 90% زنان متاهل شهری هیچ گاه در عمر خود ارگاسم (اوج لذت جنسی) را تجربه نکرده اند.

اغلب افراد متاهل (اعم از زنان یا مردان) گمان می کنند که رابطه ی جنسی سرویسی است که توسط زنان به شوهرانشان داده می شود و در اصل به منظور تامین آسایش مردان صورت می گیرد و البته ممکن است تا حدودی زنان را نیز هیجان زده کند. در این تفکر غالب رضایتمند بودن زنان ملاک عمل نیست و آنها چه تمایل داشته باشند و چه نداشته باشند، شرعاً موظف به تمکین جنسی در برابر شوهری که نفقه می پردازد می باشند. (البته این برداشتی غیر واقعی از شرع می باشد)

البته در مورد مردان هم وضع چندان رضایت بخش نیست زیرا اکثراً مبتلا به پاره ای مشکلات روانی ـ جنسی نظیر خروج زودرس منی یا تحریک ناقص آلت تناسلی می باشند و یا غالباً از تکنیک های صحیح آمیزشی استفاده نمی کنند لذا حاصل فعالیت جنسی شان در بسیاری مواقع یک ارگاسم کامل و با مدت زمان کافی نمی باشد.

رابطه ی جنسی مطلوب آن است که در یک زمان منجر به رضایت کامل و کسب لذت بالا در هر دو طرف شود و ارگاسم زن و شوهر هم زمان شود. موفقیت در این امر سمبل موفقیت در زندگی زناشویی است و نادیده گرفتن احساسات و نیازهای یکدیگر در این مورد سمبل بی توجهی به یکدیگر در زندگی است.  البته بیشتر این برداشتها در سطح ناخوداگاه رخ می دهد ولی تآثیر عمیق آن بر رابطه ی دو طـرف بـاقی  می ماند و در دراز مدت به عاملی پنهان برای شعله ور تر شدن اختلافات زناشوئی مبدل می شود.

ارگاسم یا اوج لذت جنسی یکی از موهبت های بزرگ الهی است که موجب رفع بسیاری از تنش های درونی و کسب آرامش روانی می شود. این پدیده یک تخدیر یا نشئة سازی طبیعی است که در زندگی پر تنش امروز هم چون آبی برآتش التهابات درونی انسان عمل کرده و در صورتی که به طور کامل و به مدت کافی و به دفعات مناسب حاصل شود به سلامت روان کمک شایانی می کند.

زن نیز هم چون مرد به این عامل آرام بخش نیاز دارد. اما مراحلی که او برای رسیدن به این حالت باید پشت سر بگذارد با مرد متفاوت است. او باید اولاً از انگیزه و میل کافی برای فعالیت جنسی برخوردار باشد که مسایلی چون اضطراب یا اختلاف با همسر یا نامطلوب بودن ظاهر همسر(مثلاً بوی بد پا یا دهان او) یا سابقه برخی رفتارهای جنسی مرد که از نگاه زن ناخوشایند بوده است این میل و انگیزه را کم می کند. گذشته از این او برای رسیدن به آمادگی لازم برای ارگاسم به زمان بیشتر و تحریکات ملایم و متوالی نیاز دارد و مرد با صرف حوصله باید آمادگی لازم را در وی به وجود بیاورد و به سلایق وی احترام بگذارد و اساساً نحوه و زمان فعالیت جنسی باید مورد توافق دو طرف باشد. البته زن نیز باید نیازهای شوهر را در نظر بگیرد و با او برای دستیابی به یک ارگاسم موفق و همزمان همکاری کند.

از آنجا که نیاز جنسی از قویترین نیازهای درونی بوده و رابطه تنگاتنگی با ناخودآگاه انسان دارد عدم رعایت نکات فوق الذکر به اختلالات پایدار و عمیقی در روابط زوج ها منتهی می شود که می توان به تنفر از همسر، دلخوری، حسادت و رقابت برای سرکوب یکدیگر، مقصر دانستن همسردر بسیاری از مشکلات زندگی، حس انتقام گیری ناخودآگاه ، احساس تحقیر شدن توسط همسر، احساس عدم اعتماد به نفس، احساس شیئ بودن و ملعبه واقع شدن و احساس مورد بی اعتنایی واقع شدن اشاره نمود.
این مسایل توسط سایر تنشها و اختلافات، تقویت شده یا در قالب آنها تجلی و بروز می یابد و شکاف بین همسران را رفته رفته عمیق تر می سازد.

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۲ساعت 21:32  توسط  دکتر جلال مرادی  | 


uploaded_image

مهارت هفتم: ازدواج و فرزندان[1]


جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

ازدواج و فرزندان: این مقیاس نگرش ها و احساسات شخصی را درباره بچه و توافق روی تعداد بچه ها، ارزیابی می کند.

مرور تکالیف قبلی

سخنرانی: اهمیت توافق بر روی کودکان

بحث گروهی

تکنیک

تکلیف

 

سخنرانی: اهمیت توافق بر روی کودکان

از زمانی که تصمیم به بچه دار شدن می کنید، شما مسئولیت پرورش، تربیت و نگهداری از یکی دیگر را پذیرفته اید. تولد فرزند علاوه بر تحمیل هزینه های مالی، نیاز به صرف وقت و برنامه ریزی دارد .

کودک برای رسیدن به مرحله باروری نیازمند تعامل با محیط و رشد و شکوفایی استعداد های نهفته اش است.

با برنامه ریزی و مدیریت درست شما می توانید در زمینه فرزند پروری به بهترین نحو ممکن عمل کنید و فرزندی متناسب و مفید تحویل جامعه بدهید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۲ساعت 21:28  توسط  دکتر جلال مرادی  | 


uploaded_image

مهارت هشتم: بستگان و دوستان[1]


جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

بستگان و دوستان: این مقیاس به ارزیابی احساسات و علایق مربوط به روابط با خویشاوندان، اقوام همسر و دوستان می پردازد.

 

مرور تکالیف قبلی

سخنرانی: بستگان و دوستان

بحث گروهی

تکنیک

تکلیف

 

 

سخنرانی: بستگان و دوستان

این مقیاس به ارزیابی احساسات و علایق مربوط به روابط با خویشاوندان، اقوام همسر و دوستان می پردازد و با توجه به تاثیر 28 درصدی آن بر رضایت زناشویی از اهمیت به سزایی برخوردار است (معنویی  1388).

علایق زوجین به نوع رفت و آمد و صله ارحام و مشترک بودن این علایق به یکدیگر می تواند در رضایت زناشویی تاثیر داشته باشد. بنابراین آشنایی با دیدگاه زوجین و رعایت حق تقدم و دید و بازدید با بستگان دو طرف می تواند از دلخوری و مشاجرات جلوگیری نماید ولی این رفت و آمد ها نباید زمینه ای برای مداخله بستگان و نزدیکان در زندگی زوجین جوان شود.

البته حفظ حریم خانواده و رعایت حدود آن منجر به مقبولیت و پذیرش هر چه بهتر در خانواده های طرفین می شود. نباید بعد از ازدواج هیچ یک از زوج ها خود را بیش از حد وابسته به خانواده پدری بداند. همچنین در حفظ اسرار همسر خود و مشکلات موجود راز نگه دار باشید و بدون اطلاع دیگری آنها در جمع خانواده ها و دوستان باز گو نکنید.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۲ساعت 21:26  توسط  دکتر جلال مرادی  | 


uploaded_image

مهارت نهم: نقش های مربوط به برابری زن و مرد[1]


جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

نقش های مربوط به برابری زن و مرد: این مقیاس نگرش ها، احساسات و اعتقادات شخص را درباره­ی نقش های مختلف زناشویی، ارزیابی می کند.

مرور تکالیف قبلی

سخنرانی: بررسی نقش های مربوط به برابری زن و مرد

بحث گروهی

تکنیک

تکلیف

 

سخنرانی: بررسی نقش های مربوط به برابری زن و مرد

همسران برای پذیرش نقش خود و همسر، باید در فاکتور های هم چون میزان شناخت از همدیگر ،تناسب ویژگی های روانی و رفتاری، تناسب سنی، تناسب شغلی ، تناسب اجتماعی و...  شباهت نسبی با هم داشته باشند.

البته هر چه زوج ها در این زمینه تناسب بیشتری داشته باشند، رضایت زناشویی به مراتب بیشتر خواهد بود و تاثیر 61 درصدی مقیاس قبول نقش زناشویی، بر رضایت زناشویی دلیلی قاطع برای توجه به این اصول است (معنویی  1388).

بنابراین توجه به این مسائل در مشاوره پیش از ازدواج و آموزش پذیرش نقش های جنسیتی در خانواده می تواند در بهبود این مقیاس تاثیر به سزایی داشته باشد.  

 احساس مفید واقع شدن و بیان موقعیت و نقش خود در خانواده و اجتماع حس خوبی به فرد می دهد و اعتماد به نفس افراد را افزایش می دهد در حالی که افراد نا راضی از اعتماد به نفس پایین تری برخورد دار هستند.

برای نمونه زنان خانه داری که اعلام می کنند بیکار هستیم از رضایت زناشویی و سلامت عمومی پایین تری به نسبت زنان خانه دار بر خوردار هستند.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۲ساعت 21:23  توسط  دکتر جلال مرادی  | 


uploaded_image

مهارت دهم: جهت گیری عقیدتی[1]

جلال مرادی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی

جهت گیری عقیدتی: این مقیاس نگرش ها، احساسات و علائق شخص را درباره­ی اعتقادات و اعمال مذهبی در زندگی زناشویی، ارزیابی می کند

مرور تکالیف قبلی

سخنرانی: جهت گیری عقیدتی

بحث گروهی

تکنیک

تکلیف

 

سخنرانی: جهت گیری عقیدتی

واژه «جهت گيرى مذهبى»، در واقع به روى آورد كلى شخص كه از مذهب اتخاذ كرده است اطلاق مى شود، به گونه اى كه در ارتباط با موجودى متعالى (قدسى)، مجموعه اى از اعتقادات، اعمال و تشريفات خاص مى باشد. جهت گيرى مذهبى را تقريباً مى توان معادل «ديندارى» يا «دينورزى» دانست (آذربایجانی  1380)، كه در سطح رفتارهاى ظاهرى شخص نمايان مى شود و بيانگر گرايش احتمالى فرد به يك بينش مذهبى (اسلامى) مى باشد.

اما مقصود از دين و ديندارى چيست؟ براى به دست آوردن يك مفهوم مشترك از دين، به تعريف اين واژه از ديدگاه دين پژوهان معاصر و برخى از نظريه پردازان مشهور روان شناسى مى پردازيم:

آيت الله جوادى آملى (1381) دين را چنين تعريف نموده اند: «مجموعه عقايد، اخلاق و قوانين و مقرراتى است كه براى اداره فرد و جامعه انسانى و پرورش انسان ها از طريق وحى و عقل در اختيار آنان قرار دارد.»

ويليام جيمز (1929) دين و مذهب را چنين تعريف كرده است: «تأثرات و احساسات و رويدادهايى كه براى هر انسانى در عالم تنهايى و دور از همه بستگى ها براى او روى مى دهد. به طورى كه انسان، از اين مجمومه مى يابد كه بين او و آن چيزى كه آن را امرخدايى مى نامند رابطه اى برقرار است.»

تايلور[2] (1871) دين را به اعتقاد به موجودهاى معنوى، تعريف كرده است. دوركيم[3] (1984) در توصيف دين گفته است: دين نظام وحدت يافته اى از باورها و اعمال در برابر اشياء مقدس است (توسلی  1380).

از تعاريف مزبور چنين برمى آيد كه دين نوعى اعتقاد به وجودهاى معنوى يا مقدس است كه منشأ يك سرى رفتارها و نگرش هاى خاص در زندگى انسان مى شود. پس انسان ديندار يا متديّن نمى تواند با وجود يك چنين اعتقادى عارى از هرگونه رفتار حاكى از باورهاى درونى خود باشد.


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه هفتم فروردین ۱۳۹۲ساعت 21:17  توسط  دکتر جلال مرادی  | 

سال نو شد

آرزوی دوام دوستی سلامتی و زندگی توام با موفقیت برای شما دارم.

با تشکر

جلال مرادی

+ نوشته شده در  پنجشنبه یکم فروردین ۱۳۹۲ساعت 14:13  توسط  دکتر جلال مرادی  |